Spannende rondreis - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Spannende rondreis - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Spannende rondreis

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

29 Mei 2010 | Oeganda, Mukono

Nu ik dit schrijf is bijna de 9e dag van onze rondreis van 10 dagen achter de rug. Een rondreis, waarvan we dachten dat deze niet al te primitief zou zijn. Want de reisorganisator vertelde dat wij toch wel een luxere reis hadden geboekt. Niet dat wij nu een luxe reis hoefden, maar tja, mijn ouders zijn toch wel zestigers.
Dus dan wil je natuurlijk niet in safaritenten overnachten, zonder stroom en stromend water. Niets was meer waar dan dit.

Want wat de touroperator niet had verteld, is dat in 90% van de accommodaties geen stroom en licht aanwezig waren. Wel een kaars. En dat het “stromend' water uit vieze ketels kwam, vergezeld met van alles wat onder in die ketel huist....dat werd ook niet verteld. En da’s dan niet fijn haar wassen en al helemaal geen krultang gebruiken.

Wat ook niet tot de attracties stond vermeld, was dat bij drie overnachtingplaatsen wij niet zonder begeleiding naar onze hutten konden. Omdat het loslopend wild (nijlpaarden) letterlijk onder onze tent (op poten) scharrelde en schurkte. En dat was echt gevaarlijk! Toen we aankwamen zagen we al een tekentje bij het bord, namelijk een beestenpoot die met zijn nagels krassen achterlaat.....dat zei genoeg.

Bij een andere accommodatie stond de rancher paraat om in de lucht te schieten voor het geval de olifanten op hol sloegen in plaats van keurig langs je tent (ja een TENT en niet op poten) te lopen. En ik kan jullie verzekeren, dat zijn dan geen fijne momenten als je zo alleen in een tent zonder licht slaapt. En als je dan ook nog half naar buiten moet om het toilet (lees: gat in de grond) te gebruiken, dan is een sterke blaas een Gods Zegen!

De wegen zouden best redelijk zijn. Inderdaad, de eerste dag viel het reuze mee. De rest van de dagen waren de wegen van zand en met diepe kuilen. Vaak was het zes uur lang zittend in een jeep, schuddend van links naar rechts en soms zelfs flink je hoofd stoten tegen de zijruit. Want asfaltwegen zijn hier bijna niet.

Nee hoor, de touroperator vertelde dat alle accommodaties prima te bereiken waren. Inderdaad, als je van een stevige wandeling houdt op een steil en glad zandpad naar benee....En dan de volgende dag weer omhoog. En niet een paar stappen, maar zeker een kilometer steil omhoog! Kortom, soms is het beter om dingen maar niet te vertellen, dan om openheid in zaken te geven.

Maar afijn, als we door de vieze hygiëne, stinkende accommodaties en zeer primitieve omstandigheden doorkijken, was het een interessante ervaring en een boeiende vakantie. Prachtige beesten en natuur gezien, goed weer en we hebben erg genoten van de ochtenden! Want die kwamen na de donkere nachten.
Voor mijn ouders is het 'nooit meer een safari'. Maar dit hebben we met zijn drieën maar mooi even meegemaakt.!
En wat hebben wij in Nederland toch een luxe, en tja, wat verwachten we nou...we zitten in Donker Afrika!

• 29 Mei 2010 - 16:14

Tante Wilma,oom Ruud:

Hallo Anita Maria en Lau, wat een avontuur.Ik hoor Maria al zuchten waar zijn we terecht gekomen,maar jullie hebben het allemaal overleefd.Gelukkig weer wat van jullie te vernemen en ook blij dat je ondanks de primitieve toestand toch ook heb kunnen genieten van de natuur en de mooie beesten ondanks dat het vaak erg angstig was. Ik denk dat Lau het geweldig vond,Meer dan Maria.Maar Lau en Maria wat hebben jullie straks veel te vertellen als je bij ons komt en dan de foto's nog .We verheugen ons erop.En nu straks zeker gauw gaan kijken hoe het met Richard en zijn zusje gaat, ben benieuwd.En als ik het goed gevolgd heb komt nu Ineke ook naar jullie toe.Ik wens jullie nog fijne dagen toe met z'n viertjes en geniet er nog lekker van .In jullie banda heb je in ieder geval licht als dat ook niet uitvalt.Ik brei er een eind aan en wens jullie nog veel plezier. Liefs Ruud en Wilma.xxx

• 01 Juni 2010 - 18:54

Edje:

Hoi Anita,

Je wil toch niet weten wat de minder luxe vakantie was geweest. Wat was dit afzien voor jullie. Dit vergeten jullie vast niet meer. Hopelijk toch ook nog kunnen genieten en er later nog veel over kunnen napraten. De foto's zien er heel indrukwekkend uit. Groetjes aan Maria,Lau en Ineke.
    Edje

• 02 Juni 2010 - 19:00

Nelly En Peter:

Hallo Anita, Maria en Lau,
    wat een belevenissen! Daar zijn onze verre landen reizen superdesuperdelux bij! Knap Maria, dat je dit hebt volgehouden, maar ja, ik denk dat je ook moeilijk anders kon, je kon slechts alleen ergens achterblijven, lijkt me ook geen optie!
    In ieder geval lijkt me dit prima voor je zelfbeeld, wij doen in ieder geval ons petje voor jullie alle drie af!!
    Hopelijk hebben jullie nog een paar mooie dagen samen en dan een heel goede terugreis gewenst!
    Groetjes,
    Nelly en Peter

• 03 Juni 2010 - 15:55

Adri En Jan:

Hallo alledrie, bijzonder om zo'n safari mee te maken! (Maria en Lau ik kan me voorstellen dat jullie blij zijn dat dit erop zit....) Wij zijn heel nieuwsgierig naar jullie verhalen! Nog een fijne tijd daar en Anita, petje af voor wat je daar doet en voor elkaar krijgt!
    Groetjes, Adri.

• 07 Juni 2010 - 16:21

Theo:

Wat een avontuur zeg, moet er niet aan denken. Jullie zijn helden en ik op sokken. Mooie foto's, het zal wel indrukwekkend zijn geweest, dat heb je maar weer binnen. Liefs Theo