Guardian Angel - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Guardian Angel - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Guardian Angel

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

17 Maart 2010 | Oeganda, Mukono

Wat er vandaag gebeurt is, is fantastisch!

Via via had ik gehoord dat er in het ziekenhuis in Kampala twee oorartsen werken. Ik noem ze maar even dokter T en dokter S. Ik had gisteren dokter S gebeld, na een tip van iemand uit Nederland en ik kon a.s. donderdag langskomen.
Dokter T zou in Kampala en in Mukono werken. En ik dacht: ” Ik wed op twee paarden”.

Ik besloot vandaag maar eens een kijkje te gaan nemen in het ziekenhuis in Kampala, zodat ik donderdag wat beter voorbereid was.
Het ziekenhuis was groot, oud en ontzettend onoverzichtelijk. Aan bewegwijzering doen de Ugandezen hier niet in ieder geval.
Dus ik begon maar met vragen stellen of iemand daar dokter T of S kende en waar ik dan wel niet moest zijn.
Ik werd van afdeling naar afdeling gestuurd om me daar bij de plaatselijke "receptie" te melden. Nou, de receptie bestond uit een met vier doeken gecreëerde vierkante ruimte met een stoel. Privacy? Dat bestaat hier blijkbaar niet.
Uiteindelijk kwam ik, nadat ik van het kastje naar de muur was gestuurd, op de juiste afdeling. De oorafdeling bestond uit een lange gang met banken aan de zijkant die helemaal bezaaid was met transpirerende mensen. Ik kon er geen touw aan vastknopen wie nou waar op wachtte. Ik moest immers ook ergens wachten, maar waar? Na een paar pogingen hierin duidelijkheid te krijgen begreep ik dat de mensen het zelf eigenlijk ook niet zo goed wisten. Blijkbaar kunnen de Ugandezen beter wachten dan dat ik kan.
Ik dacht nog: 'Wat zou ik doen als ik in Nederland zou zijn?' Precies....voordringen.
Maar voordat in maar dacht om werkelijk deze stap te wagen, kreeg ik oogcontact met een zustertje die waarschijnlijk nieuwsgierig was naar mijn komst (en afkomst).

Een mooie Ugandese mentaliteit is dat zij de Moezoengoes als een beetje heilig beschouwen. De zuster wenkte mij (ik keek nog achterom of zij mij echt wel bedoelde), want achter mij stonden en zaten wel 20 mensen beteuterd te kijken.
Ik mocht het kamertje binnenkomen en nadat zij mijn verhaal had aangehoord verwijst zij mij naar kamer 1.
Voor kamer 1 zat wederom een hele rij mensen te wachten. Ik gluurde toch maar eventjes bij kamer 1 naar binnen die half openstond en zag een dokter in een witte jas zitten. Dat was een goed teken. Ook zag ik dat hij met een patiënt bezig was.
Ik zei mompelend ”sorry”, want de dokter zag mij (zo discreet ben ik blijkbaar ook niet) en direct werd de patiënt naar buiten gestuurd en ik mocht binnenkomen en mocht op de nog warme stoel plaatsnemen. Nou, daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen!
Ik legde kort uit wie ik was en wie ik zocht, namelijk dokter T en dokter S. Geen van beide dokters kende hij en de moed zonk mij eventjes in de schoenen. Totdat hij mij vertelde dat hij ook een oorarts was.

In geuren en kleuren vertelde ik waarom ik de dokters zocht en deze geweldige man vertelde mij dat hij ook het gehoor van kinderen kon testen! Maar dat daarvoor in dit ziekenhuis een erg lange wachtlijst is. Mmm, ik houd niet van lange wachtlijsten en al helemaal niet van wachten, dus ik vroeg hem beleefd glimlachend of hij voor mij geen uitzondering kon maken en vertelde over de vier audiciens in Nederland.
Zijn ogen sperde zich open, want hij begreep niet zo goed waarom mensen uit Nederland dit gratis voor kinderen in Uganda doen en al helemaal niet dat er geen organisatie achter zat.
Toen ik verder vertelde besloot hij voor mij een uitzondering te maken. Ik werd meegenomen naar een andere kamer en er werd voor vier kinderen een afspraak gemaakt voor een gehoortest en wel op 29 maart. Gratis en voor niets! En de oorstukjes...die kan hij ook maken. Of dat ook gratis is weet ik niet, maar dat zie ik wel.

Ik stond weer buiten met de naam en telefoonnummer van deze arts op zak en dacht:” WAUW”.
I already have an angel in Sudan ...and now ..I also have a Guardian Angel.

  • 17 Maart 2010 - 14:28

    Diana:

    Je bent er echt niet zonder reden meis.

    Niet alleen en fysieke reis maar ook a spiritual journey.

    Kus!

  • 17 Maart 2010 - 19:00

    Lau En Mam:

    Wat een bijzonder verhaal. We weten hoe jij voor kan dringen, maar dit is echt voro het goede doel. we geloven zeker dat je een echte beschermengel hebt, maar niet één, maar zeker drie. en wat zullen ze trots op je zijn, net als wij.
    veel liefs van ons

  • 17 Maart 2010 - 20:34

    Noor:

    Hoera! Succes!

  • 17 Maart 2010 - 20:52

    Edje:

    Hoi Anita,
    Nou dat is toch niet niks. Wat een resultaat, zeg. Maar hoe heet die arts geen T en geen S maar?
    Groetjes Edje

  • 18 Maart 2010 - 07:56

    Janneke:

    Héé Anita, ik heb je al in de mail verteld dat jij de engel bent waar een heleboel niet eens meer van durfde te dromen ! Harstikke goed KANJER !!

  • 18 Maart 2010 - 12:48

    Theo:

    Fantastisch dat je gehoor hebt gekregen, je bent in ieder geval weer een stap verder. Hou de moed erin! X

  • 18 Maart 2010 - 20:17

    Liet Hellebrekers:

    Hoi Anita,

    Dat zijn spijkers met koppen! Wat goed dat je al zover bent gekomen.
    Die Dr. Ssenyondo heb ik toevallig ontmoet toen wij in het guesthouse in Villa Maria waren.
    Peter vertelde toen dat dit de chirug in opleiding was waaraan ik in 2008 mijn toen, spontaan ontvangen financiele bijdrage heb geschonken. De stichting had toen 3 projecten die ze ondersteunden waaronder zijn opleiding, en zodoende.
    Als hij zich die ontmoeting nog kan herinneren groet hem van me. Hartelijke groet en tot mails,
    Liet

  • 18 Maart 2010 - 21:35

    Marieke:

    Mooie berichten voor de 4 dove kinderen; het zal ze als muziek in de oren gaan klinken ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn reis naar Oeganda

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

Afscheid van Uganda

21 Juli 2010

Alvins (lange) weg

19 Juli 2010

Afscheid van Roland en Ron

13 Juli 2010

Roland en Ron

07 Juli 2010

Betty, de koe
Uganda on wheels

Actief sinds 29 Jan. 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 154611

Voorgaande reizen:

24 Mei 2019 - 11 Juni 2019

Voor de 12 maal naar Uganda

25 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Een tinnen bezoek

25 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Afstand overbruggen

27 Mei 2016 - 28 Juni 2016

De aanhouder wint

26 Mei 2015 - 22 Juni 2015

Samen op het goede spoor!

06 Juni 2014 - 25 Juni 2014

Oud en nieuw in juni

29 November 2013 - 20 December 2013

Zomer in december

07 December 2012 - 21 December 2012

Nieuwe reis, nieuwe kansen!

04 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Weer terug naar Uganda

14 Februari 2010 - 26 Juli 2010

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: