Richard - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Richard - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Richard

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

20 Maart 2010 | Oeganda, Mukono

Het lijkt wel alsof mijn 'werk' hier zich steeds meer en meer uitbreidt. Maar dat vind ik alleen maar leuk en waardevol. Soms denk ik aan het begin van de week: "Oef hoe kom ik deze week door", maar dan wordt het 'vanzelf' gevuld met activiteiten en afspraken.

Deze week heb ik één van de meest 'luxe' kinderhuizen voor gehandicapte kinderen bezocht (in Nkokonjeru). Want 'mijn' kleine Richard laat ik niet meer los!
Op het welkomstbord van het kinderhuis stond: “Disability is not inability”. Daar ben ik het mee eens!

Naar Nederlandse maatstaven is dit kinderhuis nog steeds niet veel, maar het is een kinderhuis dat door nonnen (zusters) wordt beheerd en waar ook af en toe Nederlandse vrijwilligers werken.
Het is nog een beetje in opbouw en de bedoeling is dat hier een soort van guesthouse wordt bijgebouwd, zodat meerdere vrijwilligers onderdak kunnen krijgen en de medewerkers van het kinderhuis steeds meer professionaliteit wordt aangeleerd.
Tijdens de rondleiding en het gesprek met één van de zusters heb ik de "koe bij de horens” gevat en verteld over Richard. De gehandicapte jongen waar moeders “de hoop in had verloren”.
Ik heb hier al geleerd om rechtstreeks op mijn doel af te gaan, zonder al te veel omwegen. Want in omwegen en om de hete brei heendraaien met mooie woorden (of zwijgen) zijn de Ugandezen goed in (ach, wij Nederlanders toch ook?). Als ik al één ding hier heb geleerd, is duidelijk zijn zonder omwegen. Het was even wennen, maar het bevalt mij wel (en dat op mijn 41e...!).

Laatst vroeg een bodarijder, die mij regelmatig van a naar b brengt, het volgende:” Are you alone today, because I want to take you”. Tja, wat hij met “take” bedoelde was wat vaag (ik had daar mijn bedenkingen zo over), maar ik antwoordde in het Engels dat ik dat geen goed idee vond en dat mijn man dat ook niet zo lollig zou vinden. Het was gelijk klaar. Ik gaf hem nog een hand en we gingen lachend uiteen. Hij waarschijnlijk als een boer met kiespijn. Ik niet.

Terug naar Richard.
Na mijn uitleg en wens en enig (vriendelijk) aandringen, gaf de zuster aan dat ik wel een keer met Richard mocht langskomen. Ik voel al aan dat zij hem niet zal weigeren! Want haar hart is bij de Here en op de goede plaats! En mijn hart is bij Richard en het zal een sprongetje maken als het weet dat Richard hier blij en gelukkig kan worden met de verzorging en aandacht die hij zal krijgen en die hij ook verdient! Ik heb er in ieder geval een goed gevoel over.

Mocht Richard daar geplaatst kunnen worden, dan zitten hieraan natuurlijk kosten verbonden, want ook voor hier geldt dat voor niets slechts de zon opgaat. De ouders zouden dan omgerekend ongeveer € 50,00 per drie maanden moeten betalen en dat geld hebben zij niet. Als zij dit geld wel zouden hebben, dan hebben zij dit niet voor hun kind over. Want waarom geld geven aan iets wat waardeloos is.....Zo werkt dat hier in Uganda.

Het kinderhuis heeft twee geiten en een paar kippen om de kinderen te voorzien van onder andere wat melk en eieren. Aangezien Richard niet gratis geplaatst kan worden (begrijpelijk!) wil ik proberen om Richard in dit kinderhuis te plaatsen met een andere betaling dan geld, namelijk met dieren.
Een koe kost hier niet zoveel als in Nederland en dankzij jullie, mijn sponsors, zit dit geld nog in de pot en kan (en wil) ik dit zelf regelen voor Richard).
(En Lau, bedankt dat je mij hebt behoed voor impulsieve uitgaven, want geloof me, je wilt aan iedereen hier wel wat geld geven).

Voor de lange termijn brengt een koe zelfs veel meer geld op (kalfjes krijgen, meer melk en ook vlees). Ik vind dit een goede "tegenprestatie” en ik ben dan ook benieuwd hoe de zusters daarop zullen reageren.
Een koe dient echter wel goed verzorgd te worden en daarmee bedoel ik dat er een stal nodig is en voedsel. En iemand die weet hoe je met een koe moet omgaan, want het is niet alleen maar een beetje gras laten eten, heb ik mij laten vertellen. We zullen zien.

Nu nog met Richard de trip maken. Ik ga met Christine (de counselor van het dorp en mijn tolk) een gesprek plannen met de ouders om te vertellen wat er gaat gebeuren! Ik schrijf "gaat gebeuren" want de ouders hebben hierin geen keuze. Daar zal ik (en Christine) voor zorgen!

Helaas kan ik dit pas doen als ik mijn voorzieningen heb, want dan kunnen we dit ook snel plannen.
Komende week ga ik eens even flink achter mijn voorzieningen aan, want ik weet inmiddels waar ze staan.
Vanuit een regenachtig Uganda (de regentijd breekt aan!), lieve groetjes.

  • 20 Maart 2010 - 10:11

    Lau:

    Lieve Anita,

    Als we bij jou zijn wil ik eventueel met jou wel een koe gaan kopen, per slot ben ik ervaringsdeskundige. Daarnaast is het heel belangrijk dat een vast persoon voor deze koe zorgt, eten geeft en melkt en verder wat belangrijk is.
    Maar eerst maar eens kijken of je kunt betalen met de koe. Goed idee.

  • 20 Maart 2010 - 10:16

    Mam Maria:

    Hai lieverd,
    Wat een goed idee om te proberen Richard daar onder te brengen. Ik hoop zo dat hij het zelf snapt en gelukkig kan zijn buiten het gezin waarin hij verblijft. Hopelijk zal hij, als hij liefde ontvangt en goede verzorging, blij kunnen zijn.
    En die Bodarijder.... dat heb je goed gedaan. Zal hij vast niet meer vragen. (maak, voor het geval dat... van je man een heel sterke bodybuilder).
    liefs vanuit Ursem

  • 20 Maart 2010 - 11:23

    Ineke:

    Lieve schat, ik weet zeker dat Richard een goed tehuis zal krijgen daar bij de nonnen. Met of zonder "koehandel"
    :-)
    Mocht het niet lukken met de koe, (wat ik jou kennende betwijfel) dan ben ik bereid om er financieel voor te zorgen dat Richard de rest van zijn leven liefdevol opgevangen kan worden bij de nonnen.

    Your angel from Sudan

  • 20 Maart 2010 - 13:57

    Liet Hellebrekers:

    Hallo Anita,

    Je vindingrijkheid wordt wel heel erg goed ontwikkeld in Uganda.
    Wat een prima idee met die koe.
    Ik hoop dat het lukt en je nog de kans krijgt om je hartedief gelukkig en lachend te zien voordat je weer naar huis komt.
    De foto's die je hebt gemaakt snijden door je hart.
    Hartelijke groeten,

    Liet

  • 20 Maart 2010 - 14:07

    Karen Hofstede:

    He Anita, wat een leuke en spannende verhalen!! Ik ben halverwege en ga nu een weekje skien. Daarna ga ik weer naar je reageren, nu loop ik alleen maar te rennen.
    Take care dar!! Liefs, Karen

  • 21 Maart 2010 - 12:09

    Nelly Welters:

    Hallo kanjer,
    wat een grandioos idee om "koehandel" te gaan drijven om je zorgenkind Richard in het kindertehuis opgenomen te krijgen. Hieruit spreekt jouw grote gevoel voor hem en je wil om het leven voor hem tenminste iets draaglijker te maken. Van je moeder heb ik gehoord dat zij en Lau je in mei komen opzoeken en ik heb de foto's gezien van hun onderkomen daar. Dat zegt wel wat....
    Veel succes nog met je verdere plannen de komende weken,
    groetjes,
    Nelly en Peter

  • 23 Maart 2010 - 13:28

    Edje:

    Hoi Anita,
    Wat een grandioos idee, koehandel, kom er maar eens op. Wat fantastisch dat jij daar bent voor al die (gehandicapte) kinderen en met name Richard. Hou vol.
    Groetjes Edje

  • 25 Maart 2010 - 20:36

    Hannie:

    Hoi Anita, mijn zoon van 22 die in Arnhem woont en studeert sprak ik vanmiddag en toen vertelde hij mij dat hij jouw verhalen ook leest, via Harm zijn site...nu was hij zeer ontdaan van het verhaal van Richard, dat hij meteen aan mij jouw rekeningnummer vroeg, via Harm heb ik dat op de kop getikt en mijn zoon Bram heeft meteen 30 euro naar jou overgemaakt voor Richard!! dus als je een bedrag ziet staan van B Baas, weet je waar het vandaan komt en wie weet komt er meer via andere studenten, want Bram zei, dan gaat het geld tenminste direct naar de hulp toe!! mooi he? onze jongeren zijn nog niet zo verkeerd.
    Geniet van de tijd met Ineke!! groetjes Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn reis naar Oeganda

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

Afscheid van Uganda

21 Juli 2010

Alvins (lange) weg

19 Juli 2010

Afscheid van Roland en Ron

13 Juli 2010

Roland en Ron

07 Juli 2010

Betty, de koe
Uganda on wheels

Actief sinds 29 Jan. 2010
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 154608

Voorgaande reizen:

24 Mei 2019 - 11 Juni 2019

Voor de 12 maal naar Uganda

25 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Een tinnen bezoek

25 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Afstand overbruggen

27 Mei 2016 - 28 Juni 2016

De aanhouder wint

26 Mei 2015 - 22 Juni 2015

Samen op het goede spoor!

06 Juni 2014 - 25 Juni 2014

Oud en nieuw in juni

29 November 2013 - 20 December 2013

Zomer in december

07 December 2012 - 21 December 2012

Nieuwe reis, nieuwe kansen!

04 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Weer terug naar Uganda

14 Februari 2010 - 26 Juli 2010

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: