Mbizi (varken) - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Mbizi (varken) - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Mbizi (varken)

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

19 December 2013 | Oeganda, Mukono

Vorig jaar schreven we over Shanika; een meervoudig gehandicapt meisje dat bij haar oude oma woont. Oma is ontzettend arm en het geluk is niet met haar. Toen we haar bezochten vertelde zij dat haar oudste dochter was overleden en zij nu ook de zorg heeft over de 2 kinderen van haar dochter. Dus nog meer monden te voeden en wat de rol van vader hierbij is, wordt ons nooit echt duidelijk. Hij schittert in ieder geval van afwezigheid.

Om oma wat te ondersteunen hebben we op eigen initiatief een biggetje gekocht. Deze zijn binnen 6 maanden vruchtbaar en kunnen biggetjes produceren wat hier veel geld oplevert. Dan wist een goed adresje waar de Ugandese zwarte varkens gekruist worden met sterkere Europese varkens die ze hier blanke (mzungu) varkens noemen. We keken erg uit naar deze dag want wij, twee (ex) stadse meiden uit de polder) hebben niet zo heel vaak een biggetje van heel dichtbij gezien. Laat staan vastgehouden. En dat laatste was toch zeer zeker het geval. Na het vangen van de big werd hij in een zak gestopt en de chauffeur van de auto wilde de big achterin de achterbak frommelen.

Hiermee waren wij het natuurlijk niet eens en de big kwam bij Anita op schoot te zitten. Voordat zij in de zak werd gestopt poepte ze eerst Anita’s broek onder en de rest van de reis bleef het biggetje wat windering hetgeen grote hilariteit teweeg bracht bij alle inzittenden. Nu zullen jullie denken dat een biggewind niet stink, maar niets in minder waar. Regelmatig werden snel alle ramen naar beneden gedraaid voor wat frisse lucht.

Ook hadden we voor Shanika vanuit Nederland een mooie buggy meegenomen. De rolstoel gaf namelijk continue problemen en zij gebruikt de rolstoel slechts als zitvoorziening. Een buggy zou wellicht comfortabeler voor haar zijn, omdat zij daarin een ietwat liggende houding had. Helaas was Shanika te groot voor de buggy.
Nu de rolstoelbanden vervangen zijn door massieve banden, hopen we dat de problemen zijn opgelost.

Inmiddels hadden we ook een ander verzoek gekregen van Henry en zijn vrouw Pouline. (contactpersoon van Ramazan). Pouline had 3 weken geleden een zeer zware bevalling gehad met keizersnede, waardoor zij de baby langere tijd niet kon dragen. Hier kwam de buggy prima van pas en zolang zij deze nodig hebben, mogen zij de buggy gebruiken. Zij waren ontzettend blij hiermee.

Met de oma van Shanika is afgesproken dat het eerst geborene biggetje teruggaat naar de stichting om daarmee weer een ander gezin te ondersteunen. We zijn benieuwd volgend jaar!

• 19 December 2013 - 09:45

Tante Wilma.:

Hallo dames,

Weer zo een ervaring die jullie hebben gehad. Geweldig om het weer te lezen.
    Maar die varkenslucht is vreselijk opdringerig en dan zoiets op je schoot complimentje Anita.
    Eigenlijk dacht ik dat jullie al thuis waren, maar dat heb ik mis.
    Het was toch ook niet zo,n klein varkentje zo te zien en dat op je schoot best een behoorlijk
    gewicht.
    Wens jullie nog veel succes, hebben jullie nog veel te doen?
    Jullie zullen zeggen hier kom je nooit klaar er is altijd genoeg te doen.

Oom Ruud en tante Wilma.

• 19 December 2013 - 10:23

Mariska:

Een goede bestemming!!! Wat een verhaal weer.
    Dit bewijst maar weer dat jullie hart openstaat voor mens
    En dier, ongeacht alles.....;)))! Xxxx.

• 19 December 2013 - 13:34

Ingrid:

Hi meiden,

Geweldig zo'n verhaal. Anita onder de biggenpoep! Maar de mensen waren blij er daar gaat het toch om he. Geweldig werk gedaan en nu al weer op weg naar huis? Wij wensen jullie fijne feestdagen en alle goeds voor 2014.
    Groetjes Diana Ingrid en Lydia

• 19 December 2013 - 20:15

Edje:

Jullie zijn geweldig.
    Wat een goed idee.
    En jullie noemen dat een biggetje.
    Zeg maar gewoon een big.

En de buggy heeft ook alweer een andere bestemming gevonden.
    Hoe krijgen jullie dat zo snel weer voor elkaar?
    Super.

Slippers de koffer in en op naar huis?!

Lieve groetjes Edje