Monica en de buggy - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Monica en de buggy - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Monica en de buggy

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

14 April 2010 | Oeganda, Mukono

Voor het eerst in mijn leven heb ik achterop de brommer (boda boda) gezeten met een (toch nog zware) buggy. Dat lijkt eenvoudig, maar het was wel even nadenken hoe ik dit ding nou moest vasthouden. Rechtopstaand was wat lastig, omdat het balanceren dan moeilijk is tijdens het incasseren van hobbels en kuilen. Dus toch maar in de breedte vóór mij, tussen de bodachauffeur en mijzelf in. Links en rechts een behoorlijk stuk uitstekend. Nu maar hopen dat we onderweg niet iemand links of rechts zouden scheppen. Gelukkig ging het goed.

Vrijdag heb ik mijn eerste voorziening weggegeven en dat was erg leuk.
Op het schooltje van Mary (waar ik eerst zou gaan werken) beginnen de eerste gehandicapte kindjes te komen. Waaronder ook de 3-jarige Monica, die zonder beentjes is geboren. Zij is het eerste kindje wat gesponsord (door iemand anders) onderwijs kan genieten.
Monica woont in de naastgelegen sloppenwijk, maar dit is zeker drie km van de school verwijderd. Moeder brengt haar iedere dag lopend, met Monica op haar arm, naar school en haalt haar in de middag weer op. Dat is een behoorlijke trippel en moeder klaagde de laatste tijd steeds over rugklachten. Wat wil je....het kind (moeder) is zo mager als het maar kan en het is behoorlijk zwaar om drie km lang een kind op je arm (of rug) te dragen.
Een buggy met massieve wielen zou soelaas bieden.

Dus gewapend met de buggy per boda boda naar de school gereden en daar aangekomen, heb ik Monica in de buggy gezet. Dit vond ze prachtig!
Om half 1 kwam moeder haar dochter halen en zij straalde toen zij haar dochtertje in die buggy zag zitten. Ik gaf moeder een hand en zij ging even op haar knieën. Oh, vreselijk vind ik dat! Het is een soort van “nederigheid” die maakt dat ik mij schaam voor mijn blanke huid en de daaraan gekoppelde rijkdom. Sowieso is het stuk “discriminatie en blank en zwart” een heel gevoelig aspect hier. Maar hierover zal ik een andere keer iets meer schrijven.

Een van de docenten vertaalde mijn verhaal en uitleg hoe de buggy werkte (de rem, het in- en uitklappen, de rugleuning die naar achteren geklapt kon worden) en zij deed mij na.
Gevoel voor techniek had ze zeker en haar armkracht was behoorlijk groot, want zij kon zonder het gepuf en gekreun de buggy in- en uitklappen.

Trots liep zij, met Monica in de buggy, naar huis. De persoonlijke spulletjes had zij in het gehaakte tasje achter de buggy gehangen.
En maandag, hoorde ik, werd Monica weer gebracht in de buggy en zij arriveerde veel eerder dan de vorige dagen.

  • 14 April 2010 - 10:01

    Patricia:

    Wat gaaf!
    O, wat zal die moeder vreselijk trots zijn.
    En weet je? Ik ben onwijs trots op jou. Dat je dit toch maar "even" doet. Een wereldwijf ben je!

    Groetjes,
    Patricia.

  • 14 April 2010 - 15:37

    Trudy En Gerard:

    Hoi Anita, wat goed! Dat zo'n simpel ding als een buggy al zoveel kan betekenen voor het kindje én voor de moeder! Veel lieve groeten van ons allebei.

    Gerard en Trudy

  • 14 April 2010 - 16:38

    Monique :

    En dan te bedenken dat die buggy's hier zo vaak bij het grofhuis vuil staan daar krijg je toch de tranen van in je ogen om dit te beseffen en jouw stukje te lezen. Wat ontzettend fijn voor die vrouw en dat meiske!

    Dankjewel Anita

    xxx
    Monique

  • 14 April 2010 - 20:55

    Tante Wilma,oom Ruud:

    Hallo Anita wat fijn dat je je eerste stuk weg kunt geven en nog wel aan een kleintje van 3jaar die nooit zou kunnen lopen mits er protheses geplaatst en gemaakt zou kunnen worden, wie weet lukt dat ook nog wel eens ,want bij jou is niets onmogelijk. Je ziet hoe we over je denken en we een groot vertrouwen in je hebben. Lieverd heel veel succes en ook zeker sterkte en goede moed want de aanhouder wint dat zie je nu ook alweer.Liefs van ons uit ouderkerk.xxx

  • 14 April 2010 - 21:07

    Theo:

    Hai Anita,gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen tijdens je boda boda rit. En wat is dit leuk zeg voor die vrouw en dat meisje.Daar wordt je toch helemaal blij van. Geweldig wat je allemaal doet!Veel liefs Theo

  • 15 April 2010 - 10:25

    Peggy:

    Ik werk bij Raymond Ekelhoff en lees al je verslagen, ik heb geen woorden voor de ongelooflijk daden die je verricht,met bezieling en liefde voor de medemens,ik vind je nu al een moordwijf en wens je ontzettend veel succes

  • 15 April 2010 - 10:26

    Peggy:

    Ik werk bij Raymond Ekelhoff en lees al je verslagen, ik heb geen woorden voor de ongelooflijk daden die je verricht,met bezieling en liefde voor de medemens,ik vind je nu al een moordwijf en wens je ontzettend veel succes

  • 15 April 2010 - 17:47

    Lau En Mam:

    wat een onderneming op de boda boda, maar wat een geweldige voorziening voor de moeder en Monica. wij kunnun ons dat niet voorstellen dat iemand 3 km loopt met een kind op haar rug. Ze heeft er dus zelf ook veel over om haar dochtertje op school te krijgen. Geweldig dat je op deze manier kunt helpen.
    Het gevoel van schaamte kunnen wij ons ook voorstellen maar als jij het niet had geregeld....
    Lieverd, geweldig wat je doet en we zijn zo benieuwd naar je als we straks komen.

  • 15 April 2010 - 18:23

    Edje:

    Hoi Anita,
    Een buggy en zo veel dankbaarheid. Tja, ik kan me jouw reactie wel voorstellen. Bij ons is dit een "gewoonte"artikel en daar wordt het met open armen ontvangen. Wat geweldig dat je dit kan doen. Groetjes Edje

  • 26 April 2010 - 15:39

    Alexandra En Hannie:

    Wat een schitterend en ontroerend verhaal. Wat zal die vrouw gelukkig en apetrots zijn. Je bent een kanjer.
    liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn reis naar Oeganda

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

Afscheid van Uganda

21 Juli 2010

Alvins (lange) weg

19 Juli 2010

Afscheid van Roland en Ron

13 Juli 2010

Roland en Ron

07 Juli 2010

Betty, de koe
Uganda on wheels

Actief sinds 29 Jan. 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 154610

Voorgaande reizen:

24 Mei 2019 - 11 Juni 2019

Voor de 12 maal naar Uganda

25 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Een tinnen bezoek

25 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Afstand overbruggen

27 Mei 2016 - 28 Juni 2016

De aanhouder wint

26 Mei 2015 - 22 Juni 2015

Samen op het goede spoor!

06 Juni 2014 - 25 Juni 2014

Oud en nieuw in juni

29 November 2013 - 20 December 2013

Zomer in december

07 December 2012 - 21 December 2012

Nieuwe reis, nieuwe kansen!

04 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Weer terug naar Uganda

14 Februari 2010 - 26 Juli 2010

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: