De sanitaire voorzieningen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu De sanitaire voorzieningen - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

De sanitaire voorzieningen

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

02 Maart 2010 | Oeganda, Mukono

De sanitaire voorziening hier op het terrein is een verhaal apart. Zelfs zo apart dat ik er een stuk over kan schrijven.
Het bestaat uit een soort betonnen blok met hokjes en een dakje erboven. Met alle respect...het ziet er niet uit.
In de kieren van dat dak huizen zoveel diverse dieren, dat ik, om mijn gemoedsrust te bewaren, nog niet heb uitgezocht welke het allemaal zijn. Maar het varieert van vleermuizen tot spinnetjes die onderhuids eitjes kunnen leggen.
Het is er in ieder geval zelfs overdag al erg donker en je moet echt licht hebben om te kunnen bekijken waar je gaat zitten (of staan tijdens het douchen) en hoe je het kruipende ongedierte een beetje kan ontwijken en de vliegende beesten weg kan slaan.
Want...het ruikt er niet fris.

De mensen die alleen in een Banda slapen (zoals ik) hebben geen toilet of douche en zijn genoodzaakt om deze “buitenverblijven” te gebruiken. Nu, als je weet dat iedere Afrikaganger wel eens de “billeripsie” heeft en de toiletten naar mijn mening niet echt goed worden schoongemaakt, is het geen feest om de dagelijkse gang hiernaar toe te maken. Maar dat is het ergste niet.

Wat erg is (in mijn ogen dan), is dat zo'n beetje 50% van de tijd hier de stroom uitvalt. Nou, ik kan je vertellen, dat NIETS erger is dan in de avond op het toilet te zitten, (je bent je zaklantaarn natuurlijk vergeten mee te nemen) en dat dan het licht uitvalt. Ware paniek.
Want zie maar eens met je broek op je knieën (ja, die trek je natuurlijk niet omhoog, omdat je niet weet wat erin is gekropen) het kleine schuifslotje te vinden, die met kracht open te schuiven en dan naar buiten te strompelen. Maar dan echt in het pikke-, pikkedonker.
Dan sta je daar met je broek op de knieën en je ziet werkelijk geen hand voor ogen; maar je hoort van alles.
Ik heb inmiddels geleerd om, zodra het schemerig is, altijd en overal mijn zaklantaarn mee te nemen, want anders ben je in de aap gelogeerd.
Over apen gesproken. Die lopen hier over het terrein. Als ik vroeg ben (wat de laatste tijd zo is......) zie ik de slingeraapjes op het gras lopen. Ontzettend leuk! En ook ontzettend Aaprika, sorry Afrika.

De douches doen het gelukkig altijd. Op het dak staat een zonnepaneel om het water te verwarmen en dit betekent dat, als het overdag flink warm is en je echt snakt naar een frisse douche, deze giga heet is. Een koud-en-warmwatermengkraan kent men hier niet.
Als de dag regenachtig is geweest, toch wel wat fris naar Ugandese maatstaven, is een warme douche echt heerlijk. Maar ja, als de zon die dag niet heeft geschenen, is het water toch wel heel erg koud. En dat is dan niet echt lekker hoor, als je je haar moet wassen.
Maar voor alles is een oplossing. Na een warme dag, sta ik in mijn eigen emmer met koud water en sop mij heerlijk in. Wat een genot zeg! (het zijn de kleine dingen die het doen....die het doen....)
En als het koud weer is....tja, dan is het of de kou trotseren...of de natte washandjes van Kruidvat ter hand nemen. Mmm, dat wordt dan echt het laatste!

  • 02 Maart 2010 - 15:21

    Edje:

    Hoi Anita,
    Wat zie je er stoer uit zo met je laarzen.
    Als ik het goed begrijp horen je laarzen ook bij de gang naar het sanitairgebouw. Douchen met laarzen lijkt mij trouwens vrij lastig, dus dan gaat het weer niet op. Groetjes Edje

  • 02 Maart 2010 - 15:28

    Oom RuudTante WilmaH:

    Hoy Anita Wat een pracht verhaal weer.Je maakt zo toch wel heel aparte avonturen mee,en je neemt het zo nuchter op, ja het is natuurlijk niet anders, maar toch.Probeer vriendschap te maken met je aapje,je weet maar nooit waar het goed voor is.Het lijkt me best eng dat als het donker is en het licht valt uit,al die beesten,Maar je houd je kranig,petje af.Anita blijf sterk dan komt het allemaal voor elkaar. Lieve groetjes van Oom Ruud Tante Wilma.

  • 02 Maart 2010 - 18:39

    Lau :

    Lieve Anita,
    Wat fijn om zo je belevenissen in dat verre Oeganda te volgen. Samen met je foto's geeft het een goede indruk van hetgeen je meemaakt. En dat is niet niks. veel liefs van mij en tot morgen, Lau

  • 02 Maart 2010 - 18:42

    Mam Maria:

    Hai Lieve dochter,
    Als ik lees hoe je je in het donker moet redden bij je sanitaire bezigheden, breekt mij het zweet uit. Pikkedonker!!!!! Niet aan denken, ik durf 's nachts niet eens zonder licht naar beneden.
    hugh mam

  • 02 Maart 2010 - 19:49

    Kevin:

    Hoi Anita,

    Super wat je daar doet onder zulke omstandigheden! Erg leuke stukjes om te lezen. Heel veel succes met alles wat je daar doet! groetjes Kevin (collega in Soedan van Ineke)

  • 03 Maart 2010 - 20:25

    Janneke:

    Heel leuk om het plantje te zien. Hopelijk veel bloemen en warmte ervan.
    X Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn reis naar Oeganda

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

Afscheid van Uganda

21 Juli 2010

Alvins (lange) weg

19 Juli 2010

Afscheid van Roland en Ron

13 Juli 2010

Roland en Ron

07 Juli 2010

Betty, de koe
Uganda on wheels

Actief sinds 29 Jan. 2010
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 154614

Voorgaande reizen:

24 Mei 2019 - 11 Juni 2019

Voor de 12 maal naar Uganda

25 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Een tinnen bezoek

25 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Afstand overbruggen

27 Mei 2016 - 28 Juni 2016

De aanhouder wint

26 Mei 2015 - 22 Juni 2015

Samen op het goede spoor!

06 Juni 2014 - 25 Juni 2014

Oud en nieuw in juni

29 November 2013 - 20 December 2013

Zomer in december

07 December 2012 - 21 December 2012

Nieuwe reis, nieuwe kansen!

04 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Weer terug naar Uganda

14 Februari 2010 - 26 Juli 2010

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: