Wat een lucht..... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Wat een lucht..... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Wat een lucht.....

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

24 Februari 2010 | Oeganda, Mukono

Ik stink naar GEIT. Hoe ik het ook wend of keer, ik ruik gewoon naar geiten.
Aan het eind van de dag ruik ik hetzelfde als de Ugandese brommerrijder! En ik kan je verzekeren, da’s niet lekker.
Maar hoe kan het ook anders, ik eet hetzelfde voedsel, ik snuif dezelfde stofwolken in, dus aan het eind van de dag, als ik mijn kleren uittrek, ruik ik alsof ik een dag op de boerderij heb gewerkt en de geur van Bix paardenbrokken om mij heen heb hangen.
Daar kan geen Angelparfum en Voguedeo-tje tegenop.

Om een impressie te geven hoe mijn dag begint. Als ik wakker word inspecteer ik mezelf eerst op vlooienbeten, want sinds mijn bed is verschoond, zijn er vlooien.
De eerste keer dat ik er eentje zag, schoot ik in paniek. Jeetje....vlooien! Bah. Maar nu..ik druk ze dood en hoop dat er geen bijkomen. Ik kan niet anders. Druk maken heeft geen zin, want geen lieve moedertje (of vadertje) die mij hier van de vlooien kan afhelpen.

Mijn ontbijt bestaat uit melkpoeder met heet gekookt water, waarin ik een soort van havermout doe. Een zeer voedzaam goedje, want volgens mij is het behoorlijk vette melk (misschien wel geitenmelk). En daarbij natuurlijk een kopje koffie, als de stroom het doet tenminste.

Als ik een afspraak heb, trek ik meestal een lange broek aan of een rokje. Dat laatste is even afhankelijk van het feit of ik met de boda boda reis, want ik ga echt niet met twee benen aan één kant zitten op de brommer. Als mijn rok dus korter is dan de knie, kan ik niet met de boda boda, want ik wil er natuurlijk ook niet uitzien als de “plaatselijke moezoengoe van plezier”.

Mijn kleren worden, alvorens ik ze aantrek, goed geïnspecteerd op ongedierte. De poepjes boven op de klamboe verraden toch behoorlijke grote beesten in mijn kamer en die houden natuurlijk ook wel van mijn frisgewassen onderbroekjes, vrees ik zo. (Waarschijnlijk zien zij mij wel en ik hun gelukkig (nog) niet).
Voor het toiletgebruik moet ik een aardige trippel maken, dus als het even kan, is mijn achtertuin er goed genoeg voor. Ook weer even oppassen op ongedierte tijdens het bukken, wat dan niet al te diep kan natuurlijk.

Dan mijn haar. Ooit wel eens geprobeerd om een haarstukje in te doen zonder spiegel(s)?
Dat vereist enige oefening en daarbij, als ik met de boda ga, moet dat ding goed vastgezet worden. Het zou toch sneu zijn als, tijdens de wind, mijn haarstuk op mijn achteroprijdende boda zou waaien. Wat hem overigens wel goed zou staan, want iedere man heeft hier “coupe tondeuse stand 1”.

Dit alles doe ik op mijn dooie, dooie gemakje, want anders ruik ik 's avonds EN 's ochtends naar geit.

Afijn, met wat natte doekjes de ochtendopfrisbeurt doen en de vuile afwas omspoelen met koud water en dan is het gaan met die banaan (die overigens hier erg lekker smaken!)

  • 24 Februari 2010 - 12:49

    Edje:

    Hoi Anita,
    De bewondering wordt met de dag alleen maar groter. Vlooien in je bed, gatsie!, maar je reageert heel laconiek. Supertrots hoe jij met alles omgaat. De verslagen die je schrijft zijn echt heeeel leuk om te lezen, kijk uit naar de volgende.Groetjes Edje


  • 24 Februari 2010 - 19:32

    Harm Schepers:

    Hallo Anita, vanaf vandaag ga ik je verhalen lezen. Hannie stuurde mij zojuist jouw site en je schrijft mooi. Vanuit het hete Khartoum een hele mooie tijd en wij gaan elkaar zeker weer treffen. Zeker nu Ineke met ons, de twee bikkels, mee naar Torit gaat afreizen, Harm.

  • 24 Februari 2010 - 19:38

    Oom RuudTante Wilma:

    Hoi Anita wat een geweldig reisverslag is dit.Lachen hoor heerlijk om zoiets te lezen.Je kunt ook gelijk solliciteren als verslaggeefster,je wordt gelijk aangenomen.We zien met grote belangstelling uit naar de volgende.Gauw oom Ruud laten lezen die moet er ook vast om gniffelen.Maar je ziet, alles went,ook geitenlucht en vlooien.Liefs van ons uit Ouderkerk.Morgen gaan we naar Maria en Lau toe,gezellig.

  • 25 Februari 2010 - 18:56

    Jetty:

    Hé Anita, Ik heb eindelijk je verslag gevonden. Wat ontzettend gaaf wat je allemaal doet en hoe je op de situaties reageert. Knap hoor. Ik blijf je volgen.
    Lieve groet vanuit die "mooie stad achter de duinen"

  • 25 Februari 2010 - 20:18

    Hannie:

    hallo Anita, wat leuk om jouw verhalen te lezen! zoals ik al zag heeft Harm jouw site ook al gevonden. mooi! wat een mazzel trouwens dat Ineke redelijk bij jou in de buurt komt te werken zeg! dan kunnen jullie elkaar misschien wat makkelijk op zoeken. brrr ik lees al die beetjes, dat is wel even wennen lijkt mij. ik heb voor Harm ook een site gamaakt en ik zie dat jij die ook al gevonden hebt.
    ik wens je al het beste en heb veel respect voor jouw avontuur. hartelijke groeten Hannnie

  • 26 Februari 2010 - 08:01

    Mam En Lau:

    Hai Lieverd, wat kunnen wij nog meer zeggen dan dat we zo trots op je zijn. Hoe je verwerkt dat je stinkt, dat je vlooien hebt etc. Je zou er toch in Nederland heel anders mee om zijn gegaan. Vochtige washandjes zijn onderweg. Fijn dat je alles zo goed en positief en vooral met humor oppakt. Liefs van ons

  • 27 Februari 2010 - 12:29

    Janneke:

    Héé Anita, hoe is het met je? Ik moet je zeggen dat ik ontzettend geniet van je reisverslagen. Het is elke keer een feest om te lezen. Hou je goed lieverd !
    Dikke X Janneke

  • 28 Februari 2010 - 18:12

    Harm Schepers:

    Hallo Anita, initiatief wordt altijd beloond en dat je je eigen feestje bouwt is ook helemaal duidelijk. Ineke is hier in Soedan bezig met een missie, maar dat ben jij daar ook mooi aan het doen. Top en vooral dooooorgaaan!!

    Harm, Khartoum( binnenkort Torit).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mukono

Mijn reis naar Oeganda

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2010

Afscheid van Uganda

21 Juli 2010

Alvins (lange) weg

19 Juli 2010

Afscheid van Roland en Ron

13 Juli 2010

Roland en Ron

07 Juli 2010

Betty, de koe
Uganda on wheels

Actief sinds 29 Jan. 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 154615

Voorgaande reizen:

24 Mei 2019 - 11 Juni 2019

Voor de 12 maal naar Uganda

25 Mei 2018 - 14 Juni 2018

Een tinnen bezoek

25 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Afstand overbruggen

27 Mei 2016 - 28 Juni 2016

De aanhouder wint

26 Mei 2015 - 22 Juni 2015

Samen op het goede spoor!

06 Juni 2014 - 25 Juni 2014

Oud en nieuw in juni

29 November 2013 - 20 December 2013

Zomer in december

07 December 2012 - 21 December 2012

Nieuwe reis, nieuwe kansen!

04 Februari 2012 - 12 Februari 2012

Weer terug naar Uganda

14 Februari 2010 - 26 Juli 2010

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: