5 “vliegen” in 1 klap - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu 5 “vliegen” in 1 klap - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

5 “vliegen” in 1 klap

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

31 Mei 2016 | Oeganda, Jinja

Mudde (22 jaar), de knul die twee jaar geleden 40 km op zijn tricycle aflegde om ons zijn eerste 2 paren eigen gemaakte slippers te overhandigen. Mudde, onze doorzetter, die na het mislukte slipper-project naarstig probeerde met het houden van varkens zijn inkomen te vergaren. Ook dit mislukte, omdat de echte kennis om varkens te houden niet aanwezig was en de 2 varkens de verkeerde medicatie kregen. Ze hebben het dan ook niet overleefd. De goede bedoelingen waren er zeker, maar de randvoorwaarden ontbraken.

Vorig jaar troffen we een zeer teleurgestelde Mudde aan die ondanks zijn inzet terug bij af was. We besloten om nog eenmaal te kijken hoe Mudde toch ondersteund kon worden en spraken af dat, indien hij voor de basisfaciliteiten zou zorgen (goede varkenshokken bouwen die voldeden aan de gestelde eisen) de stichting hem zou faciliteiten met 3 varkens, een training op locatie en een follow-up. Een soort van individuele begeleiding dus. In Nederland hebben we niet stilgezeten en hebben we voor de zekerheid al de nodige contacten gelegd en voorbereidingen getroffen om dit mogelijk te maken. Als jullie dit lezen lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar in een Afrikaans land is het een hele operatie.

Het hete hangijzer was of Mudde zich aan de afspraak had gehouden. Onze blijdschap was dan ook groot toen we Mudde afgelopen zondag bezochte en hij ons trots zijn varkenshokken liet ziet. Helemaal zelf met de hand gebouwd. Nu Mudde zich aan zijn deel van de afspraak had gehouden, was het onze beurt.

Via een Nederlandse organisatie gevestigd in Uganda zijn we in contact gekomen met Sula, een counselor /feeld-worker met ruime kennis en ervaring. Hij heeft Mudde een hele dag getraind over het houden van varkens, eigen verantwoordelijkheid, omgaan met geld en planning, voeding, medicatie, soorten varkens en het fokken. Dit ging in Jip en Janneke-taal omdat Mudde analfabeet is. Mudde heeft niet genoeg schoolervaring, maar veel boerenwijsheid. En wat was het mooi om te zien hoe enthousiast en leergierig Mudde is.

Maar voor niets gaat de zon op. Om het project meer body en kans van slagen te geven is er besloten om nog 4 andere dorpsgenoten met gehandicapte kinderen bij dit project te betrekken.

Voor Mudde worden 3 varkens aangeschaft (2 zwangere zeugen en 1 beer). Binnen 3 maanden zal elk varken bevallen van minimaal 10 biggetjes en Mudde zal iedere familie 2 biggen schenken, mits de families hebben voldaan aan de voorwaarde wat betreft. huisvesting voor de varkens. Sula zal ook hen 1 dag trainen..

Dit is de bijdrage van Mudde aan de gemeenschap en aan ons project. Met z’n vijven wordt er een contract getekend en een eigen bankrekening geopend. Onder begeleiding wordt er een financieel plan opgesteld en Mudde wordt geleerd om om te gaan met geld op de langere termijn. Op deze manier zullen zij elkaar financieel en praktisch bijstaan en zal het project van Mudde meer slagingskans hebben. Sula zal Mudde (en de andere 4 gezinnen) iedere maand begeleiding zolang dit nodig is.

We hopen dat Mudde dit varkentje zal gaan wassen!

• 01 Juni 2016 - 11:23

Maria En Lau:

lieve dochters,

Wat geweldig hoe jullie dit hebben aangepakt met Mudde, dit moet nu toch lukken. Zeker met de begeleiding van Sula.
    We kunnen jullie blijdschap zo invoelen nu jullie zagen dat Mudde opnieuw initiatief heeft getoond en dat hij dit, ondanks alle tegenslagen en handicap, toch voor elkaar heeft weten te krijgen.
    En ook dat jullie nog ondersteuning voor hem hebben en dat hij zelf (hoe trots zal hij zijn voor deze verantwoordelijkheid!!) een bijdrage kan leveren voor andere dorpsgenoten.
    geweldig om jullie eerste verslag vanuit Oeganda te lezen.
    Veel succes verder en denk ook wat aan jullie eigen ontspanning.
    We houden van jullie en zijn trots.
    Liefs van ons, Lau en Maria

• 01 Juni 2016 - 14:00

W.engelenberg:

Lieve Anita en Ineke,

Wat geweldig moet dit voor jullie fijnbij het lezen al worden je ogen al vochtig laat staan hoe het bij jullie voelt.
    Ik reageer wat kort maar het kost me veel moeite en pijn om op de computer te werken, maar wil toch wat van me laten horen
    Het is vandaag voor het eerst dat ik dit doe.
    Ook erg leuk dat vliegen een varkentje kunnen wassen, dat is wel heel apart toch.
    Gefeliciteerd met deze grote stap die jullie nu al bereikt hebben, geweldig.
    Ook namens Oom Ruud veel succes toegewenst en natuurlijk namens mij.

Lieve en vriendelijke groet van ons,
    Oom Ruud, tante Wilma.

• 01 Juni 2016 - 16:25

Edje:

Lieve Anita en Ineke,

Jullie hebben zelf dus al een varkentje gewassen.
    Dit project moet toch gaan lukken zal je zeggen.
    Wat een supergoed idee om meerdere families hier bij te betrekken en ze zelf de verantwoordelijkheid te geven. Kijk naar jullie volgende idee uit.

Lieve groetjes Edje

• 01 Juni 2016 - 16:46

Myrthe:

Wat een goed nieuws dat hij zich aan de afspraak heeft gehouden!! Super leuk hoe jullie deze mensen een kans geven om te voorzien in levensonderhoud! Jullie eerste overwinning deze (werk) vakantie