Dokter Jette - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Dokter Jette - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Dokter Jette

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

22 Juni 2016 | Oeganda, Jinja

Dokter Jette is een Deense arts die zich in Uganda heeft gevestigd. Tot haar 40 ste heeft zij gewacht op de stem van God, die haar zou vertellen welk doel zij in het leven moest dienen. Er kwam veel op haar pad, maar de verwachte stem bleef uit. Dat was het moment dat zij begreep dat God hiermee bedoelde dat zij haar eigen stem moest vinden. Haar eigen passie en geluk moest gaan zoeken en dit bracht haar, met haar man en kind, in Uganda waar zij nu vanaf april 2016 officieel werkt als arts en familiearts. (huisarts)
Dokter Jette kwam op ons pad, nadat Anita haar consulteerde.

Het maagdarmstelsel van Anita draaide al een aantal dagen overuren en dat is ongemakkelijk en lastig. Dokter Jette bevestigde dan ook een darmontsteking. Het kan hier ook bijna niet anders dat je na ongeveer 3-4 weken ziek wordt van een of andere bacterie die, ondanks onze voorzichtigheid, in je lichaam komt. Afijn een kuurtje antibiotica wat je hier voor omgerekend € 0,40 aanschaft doet wonderen.

Tijdens het prettige consult, waarbij we ook werkervaring en doelen samen uitwisselden, vertelde Jette dat zij een gehandicapte vrouw van 18 jaar behandelt in verband met doorligplekken. De vrouw die plotseling vanaf haar middel verlamd is geraakt heeft haar succesvolle studie en carrière daardoor moeten beëindigen. Zij zit al ruim een jaar op de grond, omdat zij niet meer kan lopen en zij geen beschikking heeft over voorzieningen zoals een rolstoel. Dus gingen wij de volgende dag met dokter Jette op pad naar Kamuli om Sarah te bezoeken. Iets of iemand heeft ons kennelijk op elkaars pad gebracht.
Van nu af aan kan Sarah zitten en is zij zielsgelukkig omdat zij zich zelfstandig kan verplaatsen. Het antidecubituskussen wat nog in ons depot lag, kwam hierbij prima van pas.
Te zijner tijd zal Sarah haar studie weer gaan oppakken.

• 22 Juni 2016 - 19:14

Maria Juwett :

Wat een mooi verhaal. Wij kunnen ons voorstellen dat jullie iets voor deze jonge vrouw wilden doen. Jullie genieten ook vast van dit contact.
    Wij zijn benieuwd naar jullie verdere acties.
    En lieve Anita. BETERSCHAP.
    LIEFS van ons. Lau en mam

• 22 Juni 2016 - 19:36

Ingrid:

Hi meiden,
    wat shit zeg Anita, hoop dat je snel weer opgeknapt!

• 23 Juni 2016 - 11:58

Edje:

Hoi Anita en Ineke,

Shit happens. Hopelijk doet de kuur z'n werk en heb je geen last meer van je buik Anita.
    Dit kan geen toeval zijn! Wat een bijzonder verhaal.

Groetjes Edje

• 25 Juni 2016 - 10:14

Nelly En John:

He lieverds alles weer een beetje in het gareel Anita wij hopen dat het weer goed met je gaat en de antibiotica z,n werk heb gedaan jullie doen het weer fantastisch en o zo fijn de ontmoeting met de Dr Jette nog een paar werkzame en warme dagen daar met de bevolking en gauw tot ziens veel liefs van ons Nelly enJohn xxdoegg

• 26 Juni 2016 - 15:36

Monique:

Zo zie je maar, soms moet er eerst iets vervelends gebeuren om weer iets goeds op je pad te brengen.
    Misschien is dat de hand van God, die toch al die tijd de juiste weg bepaalt, zowel voor Jette als voor jullie.
    Ik hoop dat je je inmiddels weer beter voelt Anita.
    Lieve groetjes,
    Monique