Zorgen`kind` - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Zorgen`kind` - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Zorgen`kind`

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

19 Juni 2015 | Oeganda, Jinja

Mudde.

Het blijft ons zorgen`kind´.
Twee jaar geleden had Mudde een goed idee om zijn eigen geld te verdienen. Hij wilde slippers gaan maken en met een startkapitaal was hij vol goede moed begonnen. Vorig jaar bleek dat er geen markt was voor slippers. Op de lokale markt waren namelijk tweedehands slippers te koop die goedkoper waren en bovendien van een betere kwaliteit. Dankzij de slippers die onze familie, vrienden en kennissen vanuit Nederland via ons bij hem hadden besteld, had hij toch wat geld verdiend.

Om te voorkomen dat zijn vader dat verdiende geld zou afpakken, had Mudde twee varkentjes gekocht. En met een ander gedoneerd varken (genaamd Sander) begon hij een kleine onderneming in de vorm van een varkenshouderij. Varkensvlees is zeer gewild in Uganda en als een varken eenmaal gebigd heeft, dan wordt het incasseren. Naast het varken was ook een budget voor medicatie gegeven, omdat anders de biggen niet zouden overleven. Wij en Mudde hadden goede hoop. Via onze contactpersoon in Uganda hoorde we een aantal maanden geleden al dat het aantal varkens was verdubbeld en vandaag gingen we vol goede moed naar hem toe.

We troffen echter een sombere Mudde aan. Alle varkens waren ziek geworden en varken Sander was overleden. Wat een teleurstelling was dit. De zieke varkens had hij verkocht aan een slager en daarvan had hij weer twee gezonde kleine biggetjes teruggekocht. Mudde was terug bij af. Op de vraag hoe dit nu kon gebeuren kwamen een aantal redenen. Ten eerste had de veearts zeer waarschijnlijk medicatie toegediend die ver over de datum was en ten tweede voldeed het door hem gebouwde varkenshok niet aan de eisen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat varkens boven de grond moeten slapen, bv. op een soort van houten vlonder of
op een cementen ondervloer.
De kans dat de nieuwe biggetjes wel overleven is nagenoeg nihil.

Tja, daar sta je dan. Wat had het mooi geweest als we hem zo op weg hadden kunnen helpen om zijn eigen business te hebben. Maar net als veel andere dingen in Uganda, kunnen wij helaas niet alle problemen oplossen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren, besloten we nu zijn vader bij de gesprekken te betrekken. We zagen namelijk dat vader een stenen huis aan het bouwen was. Elke keer als hij geld heeft verdiend, koopt hij een aantal stenen en zo kan het wel een paar jaar duren voordat alle stenen voor het huis zijn gekocht.

Wat Mudde in eerste instantie nodig heeft is een goed onderkomen voor de varkens wat voldoet aan de eisen. Dit kost natuurlijk geld en duidelijk is dat Mudde dat niet kan betalen. Ook gaf vader aan dat geld het probleem is. Geld is hier altijd een probleem, ook als het eigenlijk géén probleem is.
Nadat de tolk had aangegeven dat het slagen van Mudde’s project óók in het voordeel van de ouders kan werken en dat enige ondersteuning voor zijn zoon dan wel nodig is, werd overeengekomen dat Mudde wat cement kan gebruiken om een goede ondergrond te maken voor het varkenshok.
Wij hebben de belofte gedaan dat, als hij zelf zorgdraagt voor een goed hok, wij hem volgend jaar willen ondersteunen met 3 varkens . Het vinden van varkens is niet zo’n groot probleem; het zorgdragen voor de maandelijkse goede medicatie en nazorg echter wel.
Maar afijn, we hebben een jaar te tijd om te onderzoeken wie of welke betrouwbare organisatie dit straks mogelijk kan gaan monitoren.

• 19 Juni 2015 - 20:34

Lau En Maria:

HA lieve, lieve dochter en lieve lieve schoondochter,
    Na jullie vorige verslag over Alvin en toen we begrepen dat Brenda eindelijk de medicatie krijgt , waren we blij en ontroerd. Daar doe je het toch allemaal voor. Hopelijk zal Brenda geen voet moeten missen en slaat de medicatie nog aan.....

Maar nu met Mudde...grote vriend.
    hoe goed je dingen ook regelt en hoe goed Mudde zijn best ook doet.... het blijft moeizaam in Afrika.

Sterk dat jullie dit nog steeds volhouden en vol goede moed verder gaan.
    we zijn trots op jullie en ....alle kleine stapjes worden bij elkaar een paar grote stappen.

veel liefs van ons.

p.s. we kijken uit naar jullie thuiskomst. xxxxx

• 20 Juni 2015 - 08:21

Nelly En John:

Hoi allebei wat een mooi en triest verhaal maar nu maar hopen dat deze varkentjes wel zullen overleven jullie zijn kanjers de 2e Zuster Theresiaas zijn weer op gestaan top hoor hier regen en wind en alles goed lief de reactie van je moeder schoonmoeder en lauw fijn om dan weer eens iets liefs van het thuisfront te horen we zien en horen jullie snel en denk goed aan jullie zelf dikke kus en vr. Groetjes Nelly en John doegg kanjers!,,,,,,,!,,

• 21 Juni 2015 - 12:03

Edje:

Hoi Anita en Ineke,

Sommige dingen lopen nu eenmaal anders dan dat je verwacht.
    Goed dat jullie de moed erin houden en toch nog toekomst zien.
    Met goede begeleiding moet het toch ook gaan lukken?
    En de ouders erbij betrekken is een prima plan.
    Jullie zijn toppers.

Lieve groetjes Edje.