Steen voor Steen - Reisverslag uit Dirkshorn, Nederland van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Steen voor Steen - Reisverslag uit Dirkshorn, Nederland van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Steen voor Steen

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

31 Mei 2018 | Nederland, Dirkshorn

Na aankomst in Uganda hebben we de tijd genomen om onze selfcontainted cottage in te richten met al onze spullen die hier nog in de opslag lagen. Want ondanks dat we hier maar 3 weken zijn, willen we ons wel thuis voelen. En dat voelen we ons ook, want na elke dag dat we op pad zijn gegaan, zeggen we :’ We gaan naar huis”. Zo ook deze dag.

Het is de 3e dag dat we daadwerkelijk op pad zijn om onze projectkinderen en projecten te bezoeken en vandaag bezochten we onder anderen Mudde.
Voor de mensen die nu voor het eerst aanhaken; Mudde is een inmiddels volwassen jongeman met een forse loopbeperking die we al enige jaren ‘op de rit naar zelfstandigheid’ proberen te krijgen.

Drie jaar geleden begon hij met het maken van handmade slippers (waarbij de concurrentie zó moordend bleek te zijn, dat zijn slippertjes niet verkochten). Vervolgens bleek een varkensproject lucratief te zijn en even leek het te lukken. Met maandelijks begeleiding vanuit de stichting kreeg hij het voor elkaar om daadwerkelijk varkens te laten biggen, maar na een jaar bleek de zin om de varkens te verzorgen wat ver te zoeken.
Hij beloofde beter en leek in te zien dat deze kans hem mogelijkheden bood om inkomen te genereren en daarmee zelfstandig te worden. Iets wat hij ontzettend graag wilde.

De afgelopen maanden vernamen we van zijn begeleider dat hij was vertrokken naar de hoofdstad om daar, samen met een vriend, zijn geluk te beproeven door een chapatti (soort pannekoek) stal te beginnen. Dat hij, in afwezigheid van zijn moeder, alle varkens had verkocht was op dat moment nog niet duidelijk.
Vandaag troffen we hem toch in zijn dorp aan. Zijn plan om succes te hebben in de hoofdstad was niet gelukt, maar hij had van de rest van het geld toch alle benodigdheden gekocht om een eigen chappati-stalletje te beginnen.

Mudde, ons zorgenkind heeft uiteindelijk zijn eigen weg gekozen en eigen keuzes gemaakt. En zo moet het ook. Ook kunnen we zeggen dat het uiteindelijk toch op zijn (wankele) pootjes terecht is gekomen. Hij heeft zijn eigen business en met het geld wat hij daarmee verdient is hij bezig om ergens in zijn dorp een eigen huisje te bouwen. Steen voor steen.

• 31 Mei 2018 - 19:52

Edje:

Die Mudde toch. Lekker eigenwijs maar hij red zich wel. Kan dus uiteindelijk zijn eigen huis gaan bouwen.
    Zal jullie goed doen. Want door jullie heeft hij dit uiteindelijk kunnen bereiken. Bewijst maar weer dat je er met omwegen ook wel komt.

Lieve Groetjes Edje

• 31 Mei 2018 - 20:05

Tante Wilma:

Hallo lieverds weer in de tropen aan het werk en toch goed van Kudde dat hij zichzelf bedruipen kan dat hebben jullie toch voorelkaar zijn het wel met tegenslagen maar toch. Ga maandag voor 3 dagen naar Maria toe dat vroeg ze ze wilde het zo graag even wat anders voor haar.Lieverds veel succes en we blijven je volgen xxx