“Afrika-rolstoel” - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu “Afrika-rolstoel” - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

“Afrika-rolstoel”

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

13 Juni 2015 | Oeganda, Jinja

In onze vorige reisverslagen hebben we het al laten doorschemeren. Het bedrijf Hodassu heeft vorig jaar een start gemaakt om rolstoelen te maken. Ondanks dat dit eerste model best aardig is, waren er nog behoorlijk wat verbeterpunten. Helaas hebben wij zelf niet de kennis in huis om hierbij te assisteren en in Nederland zijn we op zoek gegaan naar expertise.

En die hebben gevonden. Het bedrijf Veldink4kids heeft een geweldig proto-type Afrikarolstoel gemaakt die hier in Uganda kan worden nagemaakt. Ook zijn er 3 constructietekeningen beschikbaar gesteld, waardoor deze rolstoel in 3 maten kan worden vervaardigd. Toen wij Hodassu (Eustace Kitimbo) dit prototype “Afrika rolstoel”lieten zien, viel zijn mond open van blijdschap. Ook voor hem ging er een wereld van mogelijkheden open. Hij was zichtbaar onder de indruk van de simpel- en doeltreffendheid van dit model. Ook de kleur viel behoorlijk in de smaak.

Om Eustace in de uitvoering te ondersteunen zijn we in Nederland op zoek gegaan naar mogelijkheden hiervoor. Na een tip bleek dat er een speciale organisatie is, genaamd PUM, die juist aan kleine ondernemers in ontwikkelingslanden ondersteuning kan bieden. Deze ondersteuning houdt in dit geval in, dat fysiek een ervaren rolstoelmaker ter plaatse een opleiding / training voor Hodassu kan verzorgen. Bij PUM hebben wij dit verzoek dan ook ingediend en na een uitgebreide screening en intake en een kort bezoek door de afgevaardigde van PUM aan Hodassu, bleek dat zijn bedrijf voldoet aan de door hen gestelde criteria. Om een heel lang verhaal kort te maken is er door PUM toegezegd dat er in september 2015 voor twee weken een expert Hodassu komt ondersteunen/trainen om goede op maat gemaakte rolstoelen te kunnen gaan maken. Pum neemt de reiskosten voor hun rekening en eigenlijk dient Hodassu voor huisvestiging en voeding van de expert te zorgen. Maar ja, dit laatste is natuurlijk een probleem. Daarom hebben wij besloten om deze kosten voor onze rekening te nemen. Temeer omdat dit een unieke kans is om Hodassu naar een hoger plan te tillen en wij in het vervolg onze rolstoelen in het land zelf te kunnen aanschaffen. Het liefst zouden we natuurlijk in september zelf ook aanwezig willen zijn, maar ja….

Wij zijn Velding4kids en PUM uitermate dankbaar voor alle medewerking die zij hebben verleend.

• 13 Juni 2015 - 13:22

Maria En Lau:

Lieve dochters,
    Wat geweldig!!!!!!
    Leuk stuk hoor om te lezen, net of we er weer echt bij zijn.
    En...als jullie vrij kunnen nemen....gaan jullie er heen in september.
    Heel veel liefs . Wat fijn dat jullie onze dochters zijn. Xxxxxxxx

• 14 Juni 2015 - 13:06

Tante Wilma Zoals Jullie Het Willen:

hallo lieve meiden,

Wat was het weer geweldig om dit met jullie te mogen delen, fantastisch om het te lezen en wat een geweldige stap vooruit hebben jullie geboekt. Maar als je je bedenkt wat voor een werk en onderzoek
    dat geweest moet zijn, petje af hoor het lukt jullie toch maar
    jullie laten je voor niets tegenhouden toppie hoor. Eigenlijk weet ik haast wel zeker dat jullie je uiterste best zullen doen als het enigzins mogelijk is om ook daarbij te zijn. We duimen voor jullie.
    Hoe is het eigenlijk met Richard heb je hem nog ontmoet of gezien?

Lieve groetjes van ons voor beiden xxXXX.

• 14 Juni 2015 - 20:09

Edje:

Hoi Kanjers.

Weer zo'n goed initiatief.
    Top dat Hodassu in zijn eigen bedrijf training krijgt.
    Dan kan hij met de opgedane kennis straks de rolstoelen vervaardigen.
    En vangen jullie 2 vliegen in een klap.
    Hodassu aan het werk en jullie kunnen dan de rolstoelen daar op maat laten maken.
    Super hoor meiden.
    Trots!!!

Lieve groetjes Edje

• 14 Juni 2015 - 20:46

Janneke:

Wat een mooi initiatief na weer veel inspanning van jullie kant. Petje af weer meiden... Jullie mogen weer bijzonder trots op jullie zelf zijn :))

Liefs Janneke