Nieuwe vloer - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Nieuwe vloer - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Nieuwe vloer

Door: Anita en Ineke

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

15 Juni 2017 | Oeganda, Jinja

Alan waar, we afgelopen week over geschreven hebben behoort tot een van de allerarmste gezinnen die bij ons in het project zitten.
Het is een gezin van 10 mensen en ze wonen in een lemen hut die geen enkele vorm van comfort kent. Het was voor ons al lange tijd een brandende vraag wat wij nog meer voor dit gezin konden doen om hun leven wat dragelijker te maken. Niet dat zij, zoals heel veel mensen hier wel doen, om iets gevraagd hadden maar omdat wij de situatie zo ontzettend schrijnend vinden.
Remco en Joanne van the Pearls of Africa vertelde ons dat mensen vaak erg geholpen zijn met een cementen vloer in hun huisje. Dit geeft meer comfort en is een stuk hygiënischer.
Zo gezegd, zo gedaan dus. Afgelopen maandagochtend vroeg werden alle spullen uit het huisje gehaald en begon de plaatselijke aannemer met het halen van de materialen en het aanbrengen van de cement laag. Hetgeen geen makkelijke klus is in zo’n kleine benauwede ruimte, waarin zich geen ventilatie of raam bevind. Klagen was er niet bij er werd gewoon gewerkt. Ook van de 10 personen van het gezin kwamen geen klachten alleen maar dankbaarheid en vreugde. Zij sliepen zolang bij de naaste buren.
Wij wisten al dat de moeder van Alan zwanger was, maar we hadden geen idee hoe ver ze was. Toen wij dinsdag kwamen kijken hoe de werkzaamheden waren gevorderd bleek dat moeder even ervoor bij de buren was bevallen van een zoon.

Op woensdag was de cementen vloer zodanig klaar dat de familie er weer in kon. Moeder was alweer op de been en haalde even een natte dweil over de vloer.
Groot was de vreugde toen alles klaar was en wij aankwamen met een stuk zeil en vijf matrassen, lakens en een paar dekens.
Alan en zijn familie, inclusief zijn nieuwe broertje slapen vannacht heerlijk comfortabel, al is het met 10 personen en een baby op vijf matrassen misschien nog steeds wat vol.
Bijgevoegd foto’s van het hele proces.

• 15 Juni 2017 - 19:09

Edje:

Dat mensen blij kunnen zijn met een nieuwe vloer kunnen wij ons toch niet voorstellen.

En hebben ze daar geen bestelbusjes of zo. Lachen man die matrassen enz. achterop de brommer.

En wat me het meest verbaast is de moeder die vlak na de bevalling alweer het vloertje staat te dweilen.
    Alles gaat daar anders maar daar zijn jullie al een tijdje achter.

Lieve groetjes Edje

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Afstand overbruggen

Het is weer zover.
De voorbereidingen voor een nieuw werkbezoek in Uganda zijn al geruime tijd in volle gang.

Ons reistitel is dit keer “afstand overbruggen’.

Als we kijken naar de definitie van afstand dan zijn er volgens de Nederlandse Encyclopedie wel 12 betekenissen.
We lichten er 2 uit die ons aanspreken.

1 De afstand tussen twee plaatsen gemeten in kilometers
2 Sociale afstand is de mate waarin personen of groepen elkaar als eigen of juist vreemd ervaren

Als we uitgaan van het eerste punt, dan moeten we 10.040 km overbruggen om naar Uganda te reizen en met de auto zouden we daar,
zonder rust- of slaapmomenten 131 uur over doen.
Gelukkig kan de KLM het in 9 uur volbrengen en onder het genot van onze Aziatische Vegetarische Maaltijd is dat echt geen straf.

Maar er is ook een afstand die met cultuur te maken heeft, de sociale afstand. Het vinden van elkaar, het op gelijk level communiceren en misschien wel de grootse afstand in het begrijpen van elkaar.
Voor ons Nederlanders onderling is dit soms al een groot probleem, laat staan tussen Afrikanen en Europeanen. Het blijft een uitdaging en we hopen iedere keer weer dat we deze afstand een klein beetje kunnen overbruggen.

Maar er zou geen afstand bestaan, als we geen nabijheid zouden kennen.

Dankzij Pearls of Africa (http://www.thepearlsofafrica.nl) die belangeloos tijdens onze afwezigheid de kinderen bezochten op school en het schoolgeld namens ons betaalde, konden wij ons nabij voelen.
Nabij, in de zin van het vertrouwen dat het goed ging, dat we grip konden houden op de kinderen die naar school gaan en dat we nu verder kunnen bouwen. In vorige jaren stond eerst “het herstellen wat minder goed was gegaan dat jaar” centraal.

Maar ook door CoopUganda (http://www.coop-africa.org/en/coop-uganda/). Zij maakte het mogelijk dat de reparaties aan de rolstoelen en tricycle konden worden gemaakt, zodat de afstand tussen huis en school geen probleem voor de kinderen zou worden.

Door deze nabijheid gaan we nu verder waar we gebleven waren om vanuit dit uitgangspunt nieuwe projecten op te pakken.
We hebben er ontzettend veel zin in! Het is heerlijk om de kinderen weer te zien. De meeste kinderen zijn inmiddels overgegaan naar de volgende klas en Mudde is nog steeds bezig met zijn varkensproject. Hoe zou het hem zijn vergaan?

Er zijn twee kinderen die staan te popelen om ook naar school te kunnen gaan en we gaan onderzoeken of we de moeder van Alvin kunnen ondersteunen zodat zij straks, als Alvin naar het voortgezet onderwijs kan, zelf het schoolgeld kan betalen.

Uganda, here we come.
Met in onze gedachten een uitspraak van Victor Borge (Deens-Amerikaans artiest (1909-2000):
LACHEN IS DE KORTE AFSTAND TUSSEN MENSEN

Ineke en Anita