Mudde; verwachtingen of werkelijkheid - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Mudde; verwachtingen of werkelijkheid - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Mudde; verwachtingen of werkelijkheid

Door: Anita en Ineke

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

09 Juni 2017 | Oeganda, Jinja

Vorig jaar zijn we met het varkensproject gestart. We hebben toen voor Mudde drie varkenshokken laten bouwen en hem, dankzij gulle gevers in Nederland, drie varkens, twee vrouwtjes en een mannetje, kunnen schenken. De bedoeling was dat Mudde, samen met een aantal andere mensen uit zijn buurt die een gehandicapt kind hebben, een groep zouden vormen. De varkens van Mudde zouden gaan biggen, de biggen zouden verdeeld worden onder de andere 5 groepsleden. Mudde heeft een intensieve training gehad over varkensverzorging, voer en de vee arts. Het zou allemaal goed komen.

En nu een jaar later maken we de balans op. De groep is uit elkaar gevallen, omdat Mudde geld verduisterd zou hebben, de groepsleden geen geld hadden voor vervoer om naar de bijeenkomsten te komen en er verder geen stappen zijn ondernomen. Een van de varkens is doodgegaan, het andere vrouwtje toont zich niet gewillig en het mannetjes varken schijnt te bijten en geen verdere pogingen te willen ondernemen om voor nageslacht te gaan zorgen.

Toen wij afgelopen week bij Mudde op bezoek kwamen was moeder de hokken aan het schoonmaken en Mudde was nergens te bekennen.

Is het project dan mislukt of is het niet gegaan zoals wij het bedacht en verwacht hadden?

Onze verwachting bij de start van dit project was dat Mudden met hart en ziel aan het varkenshoeden zou zijn, dat de varkens inmiddels 24 biggen zouden hebben geproduceerd, dat de groepsleden voor elkaar zouden zorgen en dat ze allen inmiddels 2 biggen zouden hebben ontvangen van Mudde en dat hij de rest van de biggen verkocht zou hebben en met dit geld nieuwe investeringen gedaan zou hebben.

Die verwachting is niet uitgekomen en misschien was het allemaal te hoog gegrepen en ja we vonden het een teleurstelling.

Goed, verwachtingen zijn er ook om bijgesteld te worden, dus hebben we Mudde (met tolk) een donderpreek gegeven over het nemen van verantwoordelijkheid en het krijgen van kansen.

We hebben besloten om geen energie meer te stoppen in het in stand houden van de groep.

En Mudde gaat een doorstart maken en het mannetjes varken in gaat ruilen voor een andere, die wel aan zijn verplichtingen kan voldoen. Intussen via de vee arts het vrouwtjes varken laten insemineren, zodat het haar ook duidelijk is wat de bedoeling is.

En ja dan is het weer afwachten, we zijn er nog steeds van overtuigd dat het project zal gaan slagen, alleen misschien niet zoals wij het hadden verwacht, maar zoals het hier in Afrika gaat.

• 09 Juni 2017 - 10:25

Edje:

Ojee. Hopelijk heeft jullie donderpreek geholpen.
    Gelukkig was ik daar niet bij. Houd de moed erin meiden.

Lieve groetjes Edje

• 09 Juni 2017 - 11:11

Nelly:

Goedenmorgen kanjers wat jammer mislukt terwijl je iets aan het opbouwen bent maar dit hebben jullie al eens meer meegemaakt hopelijk gaatde laatste week wat beter en kunnen jullie ergens tevreden op terugkijken veel liefs en een dikke kus van ons Nelly en John doegggg

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Afstand overbruggen

Het is weer zover.
De voorbereidingen voor een nieuw werkbezoek in Uganda zijn al geruime tijd in volle gang.

Ons reistitel is dit keer “afstand overbruggen’.

Als we kijken naar de definitie van afstand dan zijn er volgens de Nederlandse Encyclopedie wel 12 betekenissen.
We lichten er 2 uit die ons aanspreken.

1 De afstand tussen twee plaatsen gemeten in kilometers
2 Sociale afstand is de mate waarin personen of groepen elkaar als eigen of juist vreemd ervaren

Als we uitgaan van het eerste punt, dan moeten we 10.040 km overbruggen om naar Uganda te reizen en met de auto zouden we daar,
zonder rust- of slaapmomenten 131 uur over doen.
Gelukkig kan de KLM het in 9 uur volbrengen en onder het genot van onze Aziatische Vegetarische Maaltijd is dat echt geen straf.

Maar er is ook een afstand die met cultuur te maken heeft, de sociale afstand. Het vinden van elkaar, het op gelijk level communiceren en misschien wel de grootse afstand in het begrijpen van elkaar.
Voor ons Nederlanders onderling is dit soms al een groot probleem, laat staan tussen Afrikanen en Europeanen. Het blijft een uitdaging en we hopen iedere keer weer dat we deze afstand een klein beetje kunnen overbruggen.

Maar er zou geen afstand bestaan, als we geen nabijheid zouden kennen.

Dankzij Pearls of Africa (http://www.thepearlsofafrica.nl) die belangeloos tijdens onze afwezigheid de kinderen bezochten op school en het schoolgeld namens ons betaalde, konden wij ons nabij voelen.
Nabij, in de zin van het vertrouwen dat het goed ging, dat we grip konden houden op de kinderen die naar school gaan en dat we nu verder kunnen bouwen. In vorige jaren stond eerst “het herstellen wat minder goed was gegaan dat jaar” centraal.

Maar ook door CoopUganda (http://www.coop-africa.org/en/coop-uganda/). Zij maakte het mogelijk dat de reparaties aan de rolstoelen en tricycle konden worden gemaakt, zodat de afstand tussen huis en school geen probleem voor de kinderen zou worden.

Door deze nabijheid gaan we nu verder waar we gebleven waren om vanuit dit uitgangspunt nieuwe projecten op te pakken.
We hebben er ontzettend veel zin in! Het is heerlijk om de kinderen weer te zien. De meeste kinderen zijn inmiddels overgegaan naar de volgende klas en Mudde is nog steeds bezig met zijn varkensproject. Hoe zou het hem zijn vergaan?

Er zijn twee kinderen die staan te popelen om ook naar school te kunnen gaan en we gaan onderzoeken of we de moeder van Alvin kunnen ondersteunen zodat zij straks, als Alvin naar het voortgezet onderwijs kan, zelf het schoolgeld kan betalen.

Uganda, here we come.
Met in onze gedachten een uitspraak van Victor Borge (Deens-Amerikaans artiest (1909-2000):
LACHEN IS DE KORTE AFSTAND TUSSEN MENSEN

Ineke en Anita