Ineke - Reisverslag uit Dirkshorn, Nederland van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Ineke - Reisverslag uit Dirkshorn, Nederland van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Ineke

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

25 Juni 2017 | Nederland, Dirkshorn

De berichten op Uganda on wheels foundation waren plotseling gestopt.

Dit kwam omdat Ineke ernsig ziek werd en uiteindelijk is opgenomen in een ziekenhuis in de hoofdstad. Malaria en Tyfus en alle nare bijwerkingen vandien maakte dat we ons werk niet meer verder konden afmaken en afgelopen maandag de 20e ook niet konden terugvliegen .
Met behulp van de alarmcentrale van Eurocross is een Nederlandse arts naar Oeganda gevlogen om Ineke te repatriëren.

Liggend op een stretcher en onder medische begeleiding zijn wij vanochtend geland op Schiphol, waarna Ineke is overgebracht naar het MCA te Alkmaar Noord-Westgroep). Zij ligt voorlopig in quarantaine.

Het gaat naar omstandigheden redelijk. Alle onderzoeken die in oeganda zijn gedaan worden hier opnieuw uitgevoerd om een goed medisch beeld te krijgen en de behandeling daarop aan te passen.
Hoelang dit zal duren is nog niet duidelijk.

Langs deze weg willen wij iedereen bedanken die op wat voor manier tot steun zijn geweest in deze periode.
Alle lieve mensen die ons met lieve berichten een hart onder de riem staken en in het bijzonder Eurocross Assistance die de repatriëring verzorgde en The Pearls of Africa die nu een aantal werkzaamheden in Oeganda van ons overnemen.

INEKE EN ANITA

• 25 Juni 2017 - 21:59

Frieda :

Hoi hoi heel veel sterkte niet leuk om dit mee te maken. Hebben jullie niet verdiend.

• 25 Juni 2017 - 22:17

Wim Juwett:

Door om'standigheden lees ik dat pas. Dit is een behoorlijke tegenvaller. we hopen dat alles goed kont met Ineke en voor jou sterke voor de komende periode. we zullen voor jullie duimen. groetjes van o'ns

• 27 Juni 2017 - 08:52

Trudy:

Lieve Ineke en Anita,

met schrik lees ik nu pas wat jullie tot nu toe hebben meegemaakt. Goed dat Ineke nu weer hier in Nederland terug is, samen met jou Anita. Ik wens jullie beiden veel sterkte en voor Ineke een voorspoedig herstel. Veel lieve groeten, Trudy

• 28 Mei 2018 - 14:11

Nelly En Joh :

Hallo Ineke en Anita
    Wij wensen jullie heel veel sukses en mooi en goed werk daar met jullie stichting en vdat jullie er ook vriendschap en veel blijdschap van krijgt dus wat dankbaarheid gaat het allemaal nog naar wens dat hopenwe maar hier nog erg warm morgen ook weer veel warmte en liefde toegewenst daar en liefs en vr.groetjes dikke kus van ons doeggggg

Verslag uit: Nederland, Dirkshorn

Afstand overbruggen

Het is weer zover.
De voorbereidingen voor een nieuw werkbezoek in Uganda zijn al geruime tijd in volle gang.

Ons reistitel is dit keer “afstand overbruggen’.

Als we kijken naar de definitie van afstand dan zijn er volgens de Nederlandse Encyclopedie wel 12 betekenissen.
We lichten er 2 uit die ons aanspreken.

1 De afstand tussen twee plaatsen gemeten in kilometers
2 Sociale afstand is de mate waarin personen of groepen elkaar als eigen of juist vreemd ervaren

Als we uitgaan van het eerste punt, dan moeten we 10.040 km overbruggen om naar Uganda te reizen en met de auto zouden we daar,
zonder rust- of slaapmomenten 131 uur over doen.
Gelukkig kan de KLM het in 9 uur volbrengen en onder het genot van onze Aziatische Vegetarische Maaltijd is dat echt geen straf.

Maar er is ook een afstand die met cultuur te maken heeft, de sociale afstand. Het vinden van elkaar, het op gelijk level communiceren en misschien wel de grootse afstand in het begrijpen van elkaar.
Voor ons Nederlanders onderling is dit soms al een groot probleem, laat staan tussen Afrikanen en Europeanen. Het blijft een uitdaging en we hopen iedere keer weer dat we deze afstand een klein beetje kunnen overbruggen.

Maar er zou geen afstand bestaan, als we geen nabijheid zouden kennen.

Dankzij Pearls of Africa (http://www.thepearlsofafrica.nl) die belangeloos tijdens onze afwezigheid de kinderen bezochten op school en het schoolgeld namens ons betaalde, konden wij ons nabij voelen.
Nabij, in de zin van het vertrouwen dat het goed ging, dat we grip konden houden op de kinderen die naar school gaan en dat we nu verder kunnen bouwen. In vorige jaren stond eerst “het herstellen wat minder goed was gegaan dat jaar” centraal.

Maar ook door CoopUganda (http://www.coop-africa.org/en/coop-uganda/). Zij maakte het mogelijk dat de reparaties aan de rolstoelen en tricycle konden worden gemaakt, zodat de afstand tussen huis en school geen probleem voor de kinderen zou worden.

Door deze nabijheid gaan we nu verder waar we gebleven waren om vanuit dit uitgangspunt nieuwe projecten op te pakken.
We hebben er ontzettend veel zin in! Het is heerlijk om de kinderen weer te zien. De meeste kinderen zijn inmiddels overgegaan naar de volgende klas en Mudde is nog steeds bezig met zijn varkensproject. Hoe zou het hem zijn vergaan?

Er zijn twee kinderen die staan te popelen om ook naar school te kunnen gaan en we gaan onderzoeken of we de moeder van Alvin kunnen ondersteunen zodat zij straks, als Alvin naar het voortgezet onderwijs kan, zelf het schoolgeld kan betalen.

Uganda, here we come.
Met in onze gedachten een uitspraak van Victor Borge (Deens-Amerikaans artiest (1909-2000):
LACHEN IS DE KORTE AFSTAND TUSSEN MENSEN

Ineke en Anita