Amidhu - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Amidhu - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Amidhu

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

09 Juni 2015 | Oeganda, Jinja

Een stoere, doch verlegen knul van 17 jaar. Hij is wat ze noemen een “slow” learner. Amidhu heeft daarnaast een lichamelijke handicap en kan heel moeilijk lopen. Hij gebruikt een soort stok, waar hij zijn been omheen slingert en trekt zijn lijf dan mee de goede richting op.
Vorig jaar heeft de stichting hem een tricycle gegeven zodat zijn wereld werd vergroot en hij zelfstandig activiteiten kon ondernemen die passen bij een jongen van zijn leeftijd. Inmiddels hebben we vernomen dat hij er al heel wat kilometers heeft opzitten.

Het is erg fijn om te zien dat de tricycle zijn leven zo heeft verrijkt. Dit is namelijk echt niet in alle situaties het geval. En zijn zeker ook een aantal projectkinderen die de rolstoel of tricycle uiteindelijk niet gebruiken en dat stemt ons soms wel moedeloos. De door ons opgemaakte contracten zegt wel dat als het kind de voorziening niet gebruikt, zij deze moeten teruggeven, maar ja, in de praktijk is er altijd wel een reden waarom de voorziening niet is gebruikt en wordt er beterschap beloofd. Echt inzage in hoe de dingen werkelijk hier gaan, krijgen we maar zeer zelden en moeizaam.

Dit jaar was de stichting wederom voornemens om een gedeelte van het schoolgeld voor Amidhu te betalen, maar tijdens een gesprek met hem en zijn verzorgers bleek dat hij op school niet verder kan komen. Hij zou nu al voor de derde maal dezelfde klas moeten doen en het leek hem en zijn verzorgers beter om een vak te gaan leren, waardoor hij op eigen benen leert staan. Ook was hij niet meer zo gemotiveerd om weer naar school te gaan.

Wat hij graag wilde was bij het bedrijf van Eustace Kitimbo (Hodassu) in de leer gaan om het vak van timmerman te leren. Hij kan zelf met de tricycle naar de werkplaats rijden, want hier rijdt hijzelf ook heen als de tricycle gerepareerd moet worden. In onze ogen een goed voornemen en de stichting zal kijken of er nog verdere ondersteuning nodig is om dit te bewerkstelligen. Inmiddels hebben er al gesprekken plaatsgevonden tussen Amidhu en Eustace en hij is afgelopen maandag met een proefstage begonnen om te kijken of dit iets voor hem is.

We hebben goede hoop voor hem.

• 09 Juni 2015 - 11:08

Edje:

Hai Ineke en Anita,

Jullie zijn toch van alle markten thuis.(loopbaancoach voor Amidhu)
    Na jullie bezoek word er dus weer een traject in gang gezet.
    Dit had anders waarschijnlijk niet gebeurd.
    Super toch!!

Lieve groetjes Edje

• 09 Juni 2015 - 13:08

Lau En Maria:

Geweldig. goede beslissing zo. wie weet wordt het nog een goede vakman met jullie hulp.

p.s. ook een beetje aan jullie zelf denken!!!

veel liefs van ons

• 09 Juni 2015 - 15:36

Nelly En John:

Lieve Anita en Ineke, wat een fantastich werk verrichten jullie weer ,wat een kanjers,hebben jullie onze mail op 8 juni nog gehad ,hier alles goed en we spreken of mailen snel weer. Dikke kus van ons doegģgg.lieve groetjes en denk aan jezelf.xxx Nelly en John.