Goed nieuws! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Goed nieuws! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Goed nieuws!

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

04 Juni 2015 | Oeganda, Jinja

We hebben onze cargo!

Na een week van soebatten over waar de lading met de rolstoelen zich bevond en wanneer het deze kant zou opkomen, kregen we de avond voordat het opgehaald zou worden te horen dat er even 1.2 miljoen Ugandese Shilling (bijna € 400,00) moest worden betaald.
We waren laaiend! Want uit ervaring weten we dat er geen tax voor rolstoelen hoeft te worden betaald, omdat het charity goederen zijn.
De priester, tevens clearingagent (bijzondere combinatie) wist dit natuurlijk ook, maar hij wilde met zo min mogelijke inspanning zoveel mogelijk geld binnen halen. Aan onze goede bedoelingen en inzet voor Ugandase gehandicapte kinderen had de priester geen boodschap.
We kregen de rolstoelen dan ook niet mee, voordat het volledige bedrag was betaald. Eustace was met deze ontmoeting mee en hij had een erg hoge pet op van deze priester. Tijdens ons verhitte gesprek, waarbij op z’n zachts gezegd de gemoederen tijdens onze vraag om opheldering hoog opliepen, zagen wij Eustace met gebogen hoofd, langzaam richting de uitgang van het kantoor schuffelen.

Volgens de priester konden we het door hem voorgeschoten tax proberen terug te krijgen via de Revenue Autority (belastingdienst) , maar dat had volgens hem weinig kans van slagen. Maar dan kent hij ons nog niet.
Na weer een rit achterop de brommer (bodaboda) door het Kampalese verkeer, bereikten wij het hoofdkantoor van de Revenu Autority en gingen op zoek naar de hoofdmanager die ons twee jaar geleden ook heeft ondersteund bij problemen van invoeren van onze cargo. En ja hoor, hij werkte er nog steeds en herinnerde zich ons nog. Na uitleg van de gemaakte fouten en het onterechte betaalde geld gaf hij ons advies. Volgens hem was er inderdaad een fout door de clearingagent/priester gemaakt, maar dat dit wel rechtgetrokken kon worden. Hiervoor moeten we nog wel wat werk verrichten en het zal ons weer een hele dag tijd kosten, maar teruggave van het geld is verzekerd en dat hebben we er dan ook graag voor over.
Inmiddels hadden we ook een truck geregeld en stoffig en vermoeid kwamen we 12 uur na vertrek uit Jinja weer aan, maar met onze rolstoelen.

De afgelopen dagen hebben we ook 7 scholen bezocht van een aantal van onze projectkinderen. Voor sommige kinderen, waarvan de ouders het schoolgeld niet kunnen betalen, betaalt de stichting het grootste gedeelte van het schoolgeld. Maar hieraan zijn wel voorwaarden verbonden. Voor de ouders betekent dit dat zij ieder termijn ook een kleine gedeelte van het schoolgeld moeten betalen en de scholen moeten in het bezit zijn van een bankrekeningnummer en een emailadres dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
De stichting betaalt pas het schoolgeld, als de ouders aan hun verplichting hebben voldaan en de scholen een kort termijnverslag over het betreffende kind per email naar de stichting hebben gestuurd.
Dit lijkt vrij simpel, maar dit zal nog een hele uitdaging worden.

• 05 Juni 2015 - 09:14

Edje:

Hoi Anita en Ineke,

Grappig dat de hoofdmanager van de belastingdienst jullie nog herkende.
    Maar ja wat wil je...2 moedige dames uit Nederland die geen tax willen betalen.
    Dat maakt natuurlijk indruk. Het geld krijgen jullie terug. Zeker weten.

Het belangrijkste is dat jullie nu beschikken over de rolstoelen.

Slim, de voorwaarden voor het schoolgeld.
    Jullie zijn weer supergoed bezig.
    Succes.

Groetjes Edje

• 05 Juni 2015 - 22:02

Tante Wilma Zoals Jullie Het Willen:

Hallo Lieve dames,
    Nou jullie hebben laten zien dat je haren op je tanden hebt, hardstikke goed.
    En dat voor een priester je zou zo denken dat hij het met deze kinderen goed voor hebt, maar het tegendeel is waar. Fijn dat jullie erachter aan zijn gegaan zodat jullie het geld weer kunnen gebruiken voor andere doeleinden waar jullie voor gekomen zijn.
    Het is ieder keer weer spannend om te kijken of er weer wat vanuit Uganda is binnen gekomen en hoe het jullie vergaat in den vreemden.
    Wens jullie nog een paar mooie tijd toe al hoewel het wel weer een drukke tijd zal zijn, maar eenmaal terug in ons landje heb je misschien even tijd om bij te komen en misschien trek in een lekker etentje bij ons.
    Maar dat horen we nog wel.

Wens jullie nog heel veel succes,
    Oom Ruud en mijn persoontje, knuffel x x x

• 08 Juni 2015 - 09:19

Nelly En John:

Goedenmorgen Anita en Ineke wij hebben jullie verslagen gelezen ,en dus wel zwaar en toch gelukt gefe.iciteerd ook met deze 8Juni you now why xxxx van ons en hopelijk daar nog veel sukses p.s mooie trui voor die jongen en trots super hoor wat zullen jullie vemoeid zijn geweest ook door de spanning of alles wel bij de mensen terecht komt,sorry we denken veel aan jullie maar eve gewacht tot de 8Juni heel veel liefs van ons en we zijn in gedachten bij jullie pas goed op jezelf liefs en dikke kus van ons doeggg