Samenwerking - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Samenwerking - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Samenwerking

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

28 Juni 2014 | Oeganda, Mukono

Wat is er nou méér geweldig dan dat mensen met een beperking voorzieningen maken voor mensen met een beperking.
Wat een win-win situatie.

In 2012 ontmoette we Eustace Kitimbo die zijn organisatie genaamd “Hodassu” heeft opgericht. Help Orphans and Disabled stand a skill Uganda. Eustace leert onder andere mensen met een beperking een vak, zodat zij uiteindelijk zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Zoals we al eens eerder hebben verteld hebben mensen met een beperking in dit land weinig kans om zich te ontwikkelen. Hodassu investeert wèl in het opleiden van gehandicapten en is hierin een uitzondering.
Zo werkt er Sam, een dove jongen van rond de 20 jaar. Aan hem is het timmervak geleerd en hij maakt onder andere de krukken voor gehandicapte mensen.
Maar ook meubilair wordt hier gemaakt en kan op bestelling worden geleverd.
Michel is slechthorend. Hij heeft voor ons, samen met Sam, 40 speciale Ugandese flesopeners gemaakt. Niet machinaal, maar gewoon op de hand en dat maakt een dergelijke opener erg speciaal.

Ook Karim werkt voor Hodassu. Hij kan als de beste nieuwe rolstoelen en tri-cycles maken en bij een defect repareren. Zelf is hij ook afhankelijk van een tri-cycle, omdat hij zich slechts hurkend en kruipend kan verplaatsen.

Voor 9 nieuwe projectkinderen heeft de stichting rolstoelen besteld bij Hodassu, die voor ieder kind nieuw op maat worden gemaakt. Het zal daarom even duren voordat alle rolstoelen klaar zijn en zijn afgeleverd. Ook zijn er 4 kinderen die met een tri-cycle beter uit de voeten kunnen en ook deze voorzieningen zijn bij Hodassu besteld.

4 Hele dagen lang zijn we met Eustace (met de vlam in de pijp achterop de brommer) op pad geweest om alle, bij hem bekende en geselecteerde, gehandicapte kinderen te bezoeken. Om op locatie de problemen en mogelijkheden in kaart te brengen. Een geweldige manier van reizen, omdat we op deze manier zelfs de meest afgelegen huisjes (hutjes) konden bereiken.

We zijn blij dat we de handen ineen hebben geslagen en er een samenwerking is ontstaan tussen Hodassu en Uganda on wheels foundation.

Samen op weg naar en betere toekomst voor het gehandicapte kind in Uganda.

• 29 Juni 2014 - 22:14

Maria En Lau:

Wat hebben jullie verschrikkelijk hard gewerkt. En vooral.............zoveel voor elkaar gekregen.
    Al die nieuwe contacten gelegd en gezorgd voor continuïteit. Jullie leggen prachtige netwerken aan, hier in Nederland EN in Oeganda.
    Wat fijn dat jullie op deze manier een betere toekomst kunt brengen voor een aantal kinderen.
    Laten we hopen dat een ieder, nu jullie terug zijn, ook zijn best blijft doen.

En nu? een welverdiende vakantie?
    Zou eigenlijk een must zijn, maar ja....... de andere verplichtingen roepen.

wij hebben inmiddels als de bestelde slippers in ontvangst genomen. Ze zien er mooi uit, echt knap gedaan met zo weinig middelen. Maar of het lopen erop een feestje is? Eerst binnenshuis en met kleine stukjes uitproberen. Het is in ieder geval een prachtig souvenir uit Oeganda en voor Mudde iets om trots op te zijn.

heel veel liefs van ons