Richard en Alvin - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Richard en Alvin - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Richard en Alvin

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

19 December 2012 | Oeganda, Mukono

Alvin en Ricard. Twee jongens die mij het dicht na het hart staan.
Alvin hebben we in het begin van de week al gezien. Ook dit is altijd een feest, omdat we hem inmiddels goed kennen en ervan genieten om hem te zien. Alvin heeft een heupafwijking, waardoor hij op handen en voeten loopt. Hij is erg slim en gaat nu vanaf 2010 naar school.
Hij leert Engels en als hij wordt voorzien in hulpmiddelen waarmee hij zich kan redden, schop dit knulletje het nog ver.

De oude rolstoel was inmiddels te klein en we hadden een grotere rolstoel voor hem, waarmee hij direct kon ‘wegrijden’. Wij denken eraan om voor hem komend jaar een kleine tricycle te kopen, zodat hij meer zelfstandig uit de voeten kan. Hij heeft sterkte armen en hij zou prima van een dergelijke voorziening gebruik kunnen maken.

Richard verblijft meestal in het kinderhuis “Provedence home” in het dorp Nkokonjeru , maar nu het vakantie is, moesten we hem thuis bezoeken. In de vakantie gaan de meeste kinderen namelijk naar huis. Bepakt met een koffervol kleding voor Richard, Fiolin (zijn zusje die in het kinderhuis voor hem zorgt) en zijn ouders gingen we met de taxi op pad. Ook hadden we een nieuwe rolstoel voor hem mee, die we op de terugweg in het kinderhuis hebben afgeven.
Na 20 km rijden, 4 keer vragen en bij de 3e boom links vonden het zijn ouderlijk huis. Men was erg verrast door onze komt en Richard werd uit de woning getild en op een oude zak gezet. Richard was duidelijk blij dat hij ons zag en Ineke heeft er een filmpje van gemaakt.

Deze mensen zijn ontzettend arm. Voordat Richard naar het kinderhuis ging, werd het eten uit zijn mond bespaard om aan de andere kinderen te geven. Richard kon toch geen bijdrage leveren aan de dagelijkse lasten. Ook nu viel hij uitgehongerd op de door ons uitgedeelde koekjes aan. Gelukkig zag hij er voor de rest goed uit.

Het kinderhuis Provedence home wordt gerund door nonnen die onze diepe respect krijgen. Met het weinige geld dat zij hebben proberen ze met al hun liefde voor de gehandicapte kinderen te zorgen die soms gewoon op hun stoep gedumd worden. Indien een gehandicapt kind familie heeft, wordt meestal een familielid ook opgenomen om voor het gehandicapte broertje of zusje te zorgen. Net als bij Richard. Fiolin kreeg daarom de mogelijkheid om bij dit kinderhuis ook naar school te kunnen gaan. Het Julianafonds betaalt voor het gehandicapte kind een klein bedrag

Toen wij aan zuster Bernadette vroegen wat zij verder nog nodig had (afgezien van geld) gaf zij als antwoord: verbandmateriaal, watten en ontsmettingsmiddel, zoals Betadine. Zodra we terug zijn gaan wij groothandels benaderen of er mogelijkheden zijn om dit aan te schaffen.

De koe Betty die we in 2010 hebben geschonken leeft nog en heeft inmiddels drie keer een nakomeling geproduceerd. Het eerste kalfje was dood geboren en tot groot verdriet van de zusters waren de andere kalfjes beiden stieren.

Het bezoek aan Richard hebben we uitgesteld naar de laatste dagen. En dat was vandaag. Wat een heerlijke dag, wat fijn om Richard weer te zien en wat een prachtige afsluiting de dag.

• 19 December 2012 - 19:10

Rob En Karin:

Hallo meiden,

Wat hebben jullie veel kinderen blij gemaakt en wat een mooie, waardevolle verhalen! Geniet nog van de laatste dag(en) en alvast een goede terugreis en tot snel.

Groetjes, Rob en Karin

• 19 December 2012 - 21:00

Janneke:

Meiden, wat een zeer geslaagde reis! Geniet nog van de tijd dat jullie daar zijn. Goede terug reis gewenst. En voor straks Welkom Thuis. X

• 19 December 2012 - 21:11

Janneke:

Nog iets vergeten: Wat een goed idee om te filmen, zo is de beleving nog intenser. Liefs !

• 19 December 2012 - 23:38

Ingrid:

Hoi meiden,
    Wat een gelukkige gezichten als ze jullie zien. Zo super wat jullie voor de kinderen doen. Petje af. De filmpjes waren echt leuk om te zien, je beleeft het dan nog meer. Een goede reis naar huis en voor alvast hele fijne feestdagen en een warm en liefdevol 2013.
    groetjes Diana, Ingrid en Lydia

Tante Wilmaw.engelenber:

lieverds geweldig gewoon wat een blijdschap met de kids, heb alweer nieuwe kleding gekocht hoor voor de volgende keer. Wens jullie een goede reis terug en gauw tot ziens of hoors.

• 20 December 2012 - 09:53

Lau En Mam:

Lieve dochters,
    Wat heerlijk om weer te zien hoe het met Richard en Fiona gaat. De foto's, de video en jullie verhalen zijn steeds opnieuw een cadeau. Het doet ons ook zo denken aan onze tijd die we doorbrachten in Oeganda. We beleven het opnieuw.
    Richard en Fiono zien er beide heel goed uit.
    Jullie laatste dag weer en morgen vertrekken jullie al weer.
    We kijken uit naar jullie thuiskomst maar wensen jullie eerst een heel goede en veilige reis toe.
    En...... de kaars heeft onophoudelijk gebracht en blijft branden tot jullie weer in Dirkshorn zijn.
    heel veel liefs en dikke kus,
    mam en Lau

• 20 December 2012 - 17:12

John Ing Paco En Jacko:

jeetje zit hier als een klein kind te janken.
    Wat een blijheid kan zo'n stom matrasje en dekentje brengen.
    Zelfs Paco en Jacko slapen beter dan dit meisje.
    Lijkt mij heerlijk om te doen, zo'n klein cadeau geven, met zo'n grote betekenis.
    Maar het zit er weer op, nog even, dan een warme douche en een lekker bed, hebben jullie verdiend.
    Kom veilig weer terug, ga lekker eten en slaap lekker uit, eerder mogen jullie Jacko niet halen.
    Met jacko gaat het prima kan rustig nog een nachtje blijven.

Groeten
    John, Ingrid, Paco en Jacko