Mudde’s wens - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu Mudde’s wens - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Uganda on wheels foundation - WaarBenJij.nu

Mudde’s wens

Door: Ineke en Anita

Blijf op de hoogte en volg Uganda on wheels

16 December 2012 | Oeganda, Mukono

Mudde is 16 jaar. Een stoere vent en met armen als een bodybuilder. Dan kan ook niet anders, want hij maakt zijn leven lang al gebruik van 2 krukken. De huidige zijn ‘selfmade’ en verschillen in lengte, wat het er ook allemaal niet makkelijker op maakt.

Mudde heeft polio gehad en gebruikt vanuit een andere organisatie ook een rolstoel. Hij heeft de lagere school doorlopen tot de vierde klas. Hij bleek een zg. Slow-learner en enige ondersteuning in de vorm van een ‘rugzakje’ is hier natuurlijk niet.
Tot zijn grote spijt moest hij stoppen met leren. Als hij dit vertelt, schaamt hij zich zichtbaar.

Met de rolstoel kon hij zich wel gedeeltelijk voortbewegen, maar slechts over kleine afstanden. De weg omhoog naar de hoofdweg kan hij niet bereiken, omdat dit gewoon te steil is. Mudde wil graag werken en hij heeft inmiddels ook al de contacten gelegd met een soort schoenmaker in het dorp. Hij kan daar in de leer, want met zijn handen is niets mis. Het enige probleem is dat hij daar niet kan komen met de rolstoel en hij heeft ook geen mensen om zich heen die de rolstoel kunnen duwen. Zijn wens is een soort handbike, waarmee hij zichzelf kan voortbewegen.
Tot dusver heeft hij geprobeerd te fietsen op een normale fiets, waarmee hij met de krukken de trappers voortbewoog. Je kunt je voorstellen wat voor valpartijen en tijd hiermee gemoeid is. Het bracht hem uiteindelijk ook niet waar hij moest zijn. Ondanks dat het nu niet om een rolstoel gaat, twijfelde we geen seconde. Als deze knul een dergelijke voorziening zou krijgen, is hij vrij om te gaan en staan waar hij wil. Maar ja, waar kunnen we in Godsnaam een dergelijke voorziening kopen.

Onze werknemer Dan wist wel raad. Hij wist via via een tweedehands handbike, hier tri-cycle genaamd, maar om een mooie prijs te krijgen konden wij als blanken niet mee. Het moraal van het verhaal was dat wij Dan een hoop geld moesten meegeven, zodat hij de voorziening kon kopen die wij zelf niet hadden gezien. Onze eerdere ervaringen met dergelijke onderhandelingen maakten dat wij eerst maar eens zelf op onderzoek uitgegaan.

Na een hele dag reizen, informeren, mensen ontmoeten die ons verder verwezen, hebben we uiteindelijk bijna 90 km verder en 6 uur later een man ontmoet die een werkplaats heeft opgericht. Hij werkt met gehandicapte mensen die tri-cycles maken en er zelfs een aantal nieuwe op voorraad had. Uiteindelijk waren we nog goedkoper uit, dan de tweedehands tri-cycle die Dan voor ons wilde aanschaffen.

Het was alsof deze ontmoeting voorbestemd was. Het is niet in woorden uit te drukken hoe blij wij waren en het leek alsof wij op hem wachtte en hij op ons. Want wat een geweldige voorzieningen maakt deze man. Zijn plan is om ook kleinere tri-cycles te maken en hij zocht mensen die bestellingen bij hem wilde doen. Precies wat wij nodig hebben; ook voor de toekomst voor onze kinderen.

Omdat 90 km tri-cyclen voor ons te ver was, beloofde hij kosteloos de fiets naar ons hotel te brengen. Hij hoeft hiervoor alleen maar langs te weg te gaan staan en een truck aan te houden die richting Mukono ging; dit zou voor ons onmogelijk zijn. Vanochtend vroeg verscheen hij met een brede glimlach op zijn vriendelijke gezicht aan onze ontbijttafel met de meegebrachte tri-cycle.

We zijn nu al benieuwd naar Muddes gezicht morgen.

• 16 December 2012 - 11:33

Diana:

Kippenvel meiden! Goed bezig!!
    XXX

• 16 December 2012 - 11:42

Lau En Mam:

hi Lieverds, dat is een goede zet van jullie en waarschijnlijk heel goed voor de volgende leveringen van voorzieningen. We zijn ook benieuwd hoe het met jullie zelf gaat daar in Oeganda. en we zijn vast niet de enige die het graag willen lezen. Genieten ook een beetje ondanks alle drukte? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 December 2012 - 15:07

Patricia:

Wauw! Onverwacht een andere voorziening leveren. Wat gaaf! Ik ben heel benieuwd hoe Mudde het zal vinden. Jullie zijn goed bezig!!!!

• 16 December 2012 - 16:11

Mirjam:

Hey Anita & Ineke,

Wat fantastisch van jullie en voor mudde dat het allemaal gelukt is.
    Goed werk. Gaat alles goed met jullie?

Wilma:

Ja wat moet je hier op zeggen, je krijgt de tranen in je ogen en de kippenvel op je rug.

• 16 December 2012 - 17:11

Tante Wilma:

Lieve fans het is niet de bedoeling dat jullie het 17 maal lezen.
    Eris duidelijk iets fout gegaan en ik krij het niet verwijderd, het worden er alleen maar meer.
    Anita en Ineke jullie zullen wel in een deuk liggen, sorry, sorry, hoor.

• 17 December 2012 - 09:39

Edje:

Hoi Anita en Ineke,

Dit is echt geen toeval.
    Dit komt nu op jullie weg. Het is fantastisch.

Lieve groetjes Edje

• 17 December 2012 - 13:25

Janneke:

Ik lees al jullie verslagen met een grote brede glimlach. Meiden, meiden, meiden toch. Wat zijn jullie toch een stel kanjers. Heel, heel bijzonder allemaal weer. Dikke kus en maak nog wat van je laatste paar dagen.

• 17 December 2012 - 15:40

Trudy:

Lieve Anita en Ineke,

Wat zijn jullie weer geweldig goed bezig!!! Hoop gauw te lezen over Mudde's reactie. Veel iefs, tot ziens,
    Trudy